-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Volvo overtar Renault VI/Mack
AB Volvo og Renault benyttet påsken til å forberede nyheten om at de har inngått en avtale om at AB Volvo overtar 100 prosent av aksjene i Renaults lastebilvirksomheter, Renault VI og Mack. Til gjengjeld skal Renault overta 15 prosent av aksjene i AB Volvo.

Mange husker vel avtalen Volvos P. G. Gyllenhammar gikk inn for, og av for, i 1994. Hans tanke var å gjøre ett selskap av hele Renault og hele Volvo. Nå realiseres lastebilsiden, mens Volvo i mellomtiden har solgt sin personbilvirksomhet og Renault har kjøpt seg kraftig opp i japanske Nissan.
Til historien hører også at Renault har lagt inn et bud på koreanske Samsung. Og Volvo har som mål å bli en større eier i japanske Mitsubishis lastebilenhet. Den nye konstellasjonen Volvo/Renault vil derfor være den første som har/får produksjon i USA, Sør-Amerika, Japan, Korea og Europa.
Gjennom kjøpet av Renault VI blir Volvo Europas største og verdens nest største produsent av tunge lastebiler. Renault er i dag sterk på markeder Volvo er svak på og omvendt. Deres samlede markedsandel i Europa ligger på 28 prosent, mens de i Nord-Amerika har 24.
Bedre konkurransekraft
– Volvo og Renault VI/Mack kompletterer hverandre både geografisk og produktmessig. Sammen dobler vi markeds- andelen i Nord-Amerika og det innebærer samtidig kraftig forsterkede posisjoner på markedene i Sydeuropa og Nordafrika. Vi skaper også, sammen med Mitsubishi, en bedre konkurransekraft innen det middeltunge segmentet og når det gjelder tunge dieselmotorer, sa Volvos konsernsjef i Leif Johansson i forbindelse med at han og Renault-sjefen Louis Schweitzer presenterte avtalen som var gjort.
Ideell partner
Volvo mener Mack er en ideell partner for arbeidet med å ekspandere i Nord-Amerika. Mack er et av verdens sterkeste varemerker i bransjen og Volvo har sett det som viktig at Mack har en egen utvikling og produksjon av motorer. At de produserer egne motorer, gjør at det ligger store mulig-heter for å felles foreta utvikling av motorer.
Volvo har gitt 14 milliarder svenske kroner for Renault VI/Mack. Man betaler med aksjer i AB Volvo, men disse skal ikke komme fra aksjeutvidelser, men ved at Volvo kjøper aksjer ute på markedet som så overføres franskmennene.
Renault har forpliktet seg til å bli sittende som eier i minst 3 år, men har uttalt at de ønsker å kjøpe seg opp ytterligere i AB Volvo, opp til 20 prosent. Det betyr at Renault blir en stor eier i Volvo. I og med at de blir en stor eier ønskes Louis Schweitzer med i AB Volvos styre.
Renaults produksjon i 1999 var 70.000 tunge lastebiler og 9.000 mellomtunge.
Volvo produserte om lag 81.000 tunge lastebiler i fjor og 4.000 mellomtunge lastebiler.
I avtalen mellom de to inngår ikke bussvirksomheten til Renault, som i dag er et felles selskap med IVECO, kalt IRIS Bus.
En samordning av utvikling og innkjøp skal gi store be-sparelser, allerede etter to år er samordningsgevinstene beregnet til å bli hele 3,5 milliarder svenske kroner.