-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Zenos på hjul
Zenos E10 som vi tidligere bare har sett skisser av, ble presentert på racing-utstillingen i Birmingham. Hvordan skal vi beskrive den? Som en Caterham fra Tron?
Jeg har bare sett bildene, men de beskriver en symfoni av aggressive vinkler og åpninger og flater, en helhet der du ikke aner hvor chassiset slutter og karosseriet begynner. Et sinna insekt som ser ut som det er klar til å ete deg opp, forfra, og til å avlevere restene der bak.
Effektiv, med andre ord.
LES OGSÅ: Lettvekter med tung bakgrunn
Og siden jeg nevnte Caterham, begge de to som står bak dette spennende prosjektet har bakgrunn både fra Lotus og Caterham. De vet med andre ord det meste om Magert.
Den bilen som dukket opp i Birmingham var en bakhjulsdrevet track-day-type, som har alt som skal til for å kunne registreres for gatebruk. 3,5 meter lang heter kompakt, 650 kg heter lett og med 200 hester heter det prestasjoner.
Ikke så veldig mye over 200 km/t, men jeg ville tro at 100 et sted midt mellom 4 og 5 sekunder merkes i en bil man ikke setter seg ned i, men kler på seg.
Konstruksjonen er grei, en ryggrad i midten, fremstilt av en ekstrudert aluminiumsprofil, som blant annet parallellogramopphengningen foran og bak er festet direkte til. Det som finnes av karosseri er en alu-karbonfiber monocoque-aktig konstruksjon, med skjermer som kan demonteres når man skal ut og leke seg.
Cockpiten er full av skademinskende konstruksjoner, veltebøyler og sidepåkjørings-forsterkninger, men er ellers bygget av gjenbrukt kullfiber, akkurat som setene.
Foran førersetet har du et ratt som kjapt kan smekkes av, og bak den er et speedometer/fører-info display som får et Caterham-dashbord til å se ut som en lunchbuffet på et bedre hotell.
Zenos-folkene har også lagt et flerfunksjons-display et sted i midten, akkurat som om de har glemt igjen mobiltelefonen sin der.
Motoren er en av Fords overkvadratiske GDI-firere – hvilket betyr at 200 hester bare er starten på eventyret.
Det er åpenbart denne modellen også. E10 heter den, men produsenten har allerede lovet oss en E11 som skal være enda magrere og en E12 som blir en produksjonsutgave.
Men det ligger åpenbart mange muligheter her. For eksempel er det med «ryggrad»-konstruksjonen meget enkelt å bygge biler med annen akselavstand.
De første bilene skal leveres tidlig neste år, til en listepris som heter 25.000 pund. Fabrikken vil ha en kapasitet på 200 biler per år – biler med en stor grad av mulighet for å oppfylle individuelle kundeønsker.
Men de 75 første vil bli bygget til en Launch Edition spesifikasjon. 3000 pund ekstra, og det gir deg blant annet sekstrinns i stedet for femtrinns kasse. Sperrediff, skreddersydde seter, firepunkts racing-seler, OZ racinghjul, spesielle Avon ZZR dekk, spesielle skjermer og det de kaller varme rundt føttene.
Min erfaring med denne type biler er at de produserer varme fra alle kanter, så akkurat det skjønner jeg ikke hvorfor man skal betale ekstra for.
Resten av spesifikasjonene er derimot sånn jeg får lettere anfall av vann-i-munnen av.