K-1 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
K-1
Denne gangen skal vi til Slovakia. Det er vel ikke så underlig, hadde de hatt bedre bilder skulle jeg latt dere få hilse på den Corolla stasjonsvogn-baserte Danushka fra Sri Lanka. Men altså Slovakia der K-1 design lenge opererte med lokale fenomener som Skoda og Tatra, men som begynte å få USA-foten da Warszawa-pakten plutselig ikke eksisterte mer.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Først bygget de noe Ferrari-liknende på en Camaro. Så bygde de en Countach-replica med en ganske spennende selvbærende stål/glassfiber konstruksjon. Så bygget de noe enda mer Ferrari-liknende. Turborossa kalte de den.

Da ble Ferrari såpass imponert at de ga slovakene ganske meget trøbbel, så de måtte gi opp denne kopien. Glupt nok kopierte de heller tyske Koenigs hypertrimmede Ferrari TestaRossa og kalte den K-1 Competition. Og han hadde ikke noe i mot at de kopierte, så dermed hadde de sin Ferrari allikevel.

Så begynte byggesett-arbeidet for alvor. Fra et forslag som het EVO, kom EVOLUZIONE I. Elegant design og ikke alt for komplisert dersom du har en GM F-bil (Camaro/Firebird, 1982-1992) å legge under. Den vokste inn i EVOLUZIONE II (som blant annet har samme baklys som Countach, for å gjøre det italienske enda mer tydelig).

Den nyeste modellen er imidlertid basert på en Accord fra 1990-1993 og heter Attack. Denne bilen hadde ikke gjort skam på designeren dersom den hadde vært stilt ut som konseptbil hos en av de anerkjente karosserikunstnerne. Virkelig et av byggesett-verdenens mest vellykkede karosserier.

Men her har ikke konstruktørene bare bygget et karosseri – som leveres med en solid rør-ramme, som skal monteres oppå plattformen. De har også gjort vesentlige inngrep i donorens opphengning. For eksempel er Accordens opprinnelige McPherson bygget om slik at armen nå heller 30 grader, og hele fjærings/støtdemper opplegget er så annerledes at man må bruke bitene fra Audi TT isteden.

I det hele tatt inneholder dette settet så mange deler fra Audi TT, og også fra andre biler, at man skal være ganske primitiv dersom man tror på det når det på vognkortet står Honda Accord 1990. Men slik er de oppegående landenes kit-car regler. Vognkortet følger hoved-donoren.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: