GTM - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
GTM
GTM er en av de engelske kit car produsentene jeg virkelig tar på alvor. Når du leser spesifikasjonene deres får du blant annet melding om bilens stivhet målt i Newtonmeter/Grad, du får fjæringsfrekvens både i Hz og cpm, du får statisk camber og camber-endring ved fjæringsbevegelse, og krengningssenterhøyde både foran og bak. Blant mye annet, spennende tekniske data du aldri ville fått i en Mercedes brosjyre eller ved å spørre en salgsrepresentant hos Porsche.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
Det betyr kanskje ikke så mye, men det forteller for det første at her har du en chassiskonstruktør som i det minste har peiling på begrepene, og for det andre er det jo ganske åpenbart at GTM også lager sitt eget chassis, og ikke bare et plast skall som monteres oppå et eller annet sørgmodig vrak. Dessuten antyder slike data at engelske kitcar byggere faktisk er i stand til å sette opp bilen sin selv, i stedet for å ta til takke med et kompromissdiktat fra en bilfabrikk.

Men det som kanskje er viktigst for de fleste er at GTM Libra er en ganske lekker bil. Det er ikke noe som åpenbart er Kit her, den kunne like godt kommet fra en av de større fabrikkene. De som står bak denne bilen sier det ganske enkelt, ”Dersom bruk av en standard del hadde medført kompromisser har vi heller laget vår egen del”.

Libra er en typisk minimalist-bil på den måten at de bitene som skal til er færre enn i mange andre konstruksjoner. Det meste er eget, hele den bærende konstruksjonen er for eksempel et kompositt-skall med plass for fører og passasjer, med festepunkter for drivlinje og den spesielle opphengningen, og delvis integrert med karosseri-bitene. På tross av at denne viktige konstruksjonen bare veier 98 kg virker det hele svært solid og sikkert, og en veltebøyle som er støpt inn sørger for sikring den veien.

Motoren er fra Rovers K-serie, som man kan gjøre svært meget med. Den er plassert bak coupéen slik at bagasjerommet er foran. Det er allikevel stort nok til å ta et sett golfkøller. Dessuten er det god bagasjeplass bak setene.

Den opprinnelige Libra hadde et Targa-tak som kunne parkeres bak setene når det ikke var på plass. Men så hentet GTM inn Richard Oakes. Dere har allerede møtt ham, han er mannen bak Blackjack, under julekalender-luken for den 2. desember. Han tok for seg Libra, tegnet den helt om slik at nå er det en GTM Spyder i slekta også.

Nytt design i denne sammenhengen betyr også en total omkonstruksjon. Det bærende skallet er for eksempel vesentlig forsterket, hvilket ikke bare betyr pluss 30 kg, men også at det blir såpass dårlig plass bak at KV6-motoren ikke kommer nedi. Nøy deg med en firer. Men til gjengjeld er den gode verdien på stivheten (14000 Nm/grad siden du absolutt må vite det) beholdt.

En soft top som virkelig sitter, og som er enkel å betjene, viser også at GTM-folket oppfører seg som en voksen bilfabrikk når de driver produktutvikling. Og en ny hard top gjør pakken komplett.

Det er byggesettbiler som denne som virkelig byr de etablerte produsentene på litt konkurranse. Bare synd virksomheten stort sett er konsentrert til Storbritannia.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: