Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005
Shell Eco Marathon 2005

Tecc-bilen regnet bort

Gjennom hele året har vi fulgt Citadine-prosjektet, den ekstrem-økonomi-bilen som studenter ved Høyskolen i Østfold har bygget. Sist helg skulle den vise seg frem ved det enorme Shell-arrangementet i Sør-Frankrike. Så regnet hele greia bort.

Publisert Sist oppdatert

Shell har i mer enn 20 år arrangert en konkurranse for skoler og studenter, der de blir bedt om å bygge det drivstoffgjerrigste kjøretøyet i verden. Dette har selvfølgelig medført en del ekstreme konstruksjoner som ikke har særlig relevans til biler.

Men i fjor innførte de en ny klasse, Urban Concept, der formålet skal være at man bygger en bil som ser ut som en bil – men fremdeles er hele poenget at de skal rundt Nogaro-banen i Sør-Frankrike og bruke så lite drivstoff som mulig.

Den nye klassen gjorde at designstudentene ved høyskolen i Østfold ble interessert. Mer enn et år har de gjort en kjempeinnsats, ikke minst med å skaffe sponsorpenger (totalbudsjett på godt over 2 millioner) og trekke inn andre deler av skolen (Markedsgruppe, økonomigruppe, språkgruppe o.s.v.). Men også med å bygge bilen.

En nydelig liten lukket to-seter ble resultatet, med en Honda gressklippermotor og en vekt rett oppunder max-vekten på 160 kg. For her var det ikke spart på noe, her skulle også designprisen vinnes, ved hjelp av en gjennomført konstruksjon.

Med buss, varebil med lille Citadine om bord, og en personbil eller to reiste en stor gruppe fra Høyskolen sydover i forrige uke for å delta i årets store Shell Eco Marathon. Sammen med ca 200 andre biler og minst ti ungdommer på hvert team, ble dette en kjempestor festival med motor som tema. Enorm teltleir, og alle lagene samlet på ett område der det ble skrudd og finjustert og festet hele natta. Norge vant utvilsomt denne uoffisielle delen av samlingen, spekeskinke og røkelaks og flatbrød hjalp, men medbrakt liveband tok kaka. De lærte franskmennene å synge på norsk ”Hva betyr ’Rai-rai’? og halve leiren sang ”Allez Norvege, Allez”.

Men så var det løpet da. Formålet var altså lavest mulig forbruk. Det skulle måles etter 7 runder rundt den vel tre kilometer lange banen. Fire forsøk hadde man i løpet av to dager. Første forsøk stoppet etter 3,5 runder. En latterlig liten miss, selvstarten datt av, kritisk fordi her kjørte man ved å akse, og så trillet man så langt man kunne med avslått motor før man startet opp og akset igjen. Men enkelt fikset, og litt Lokktite på skruen denne gangen. Nytt forsøk, så begynte motoren å fuske slik at den måtte brukes hele veien, føreren regnet med at dersom han kutta den ville den aldri starte igjen. Så etter fem runder var den lille tanken tom.

Nye justeringer, og nå var man sikker på at dette skulle gå, for alt stemte.

Bortsett fra været, så arrangørene stengte banen og avlyste resten. Like kontroversielt som da franskmennene fant en påstått feil i en Mini og gav Monte Carlo Rally seieren til en Citroën for ca 40 år siden. Selvfølgelig kan man forstå at arrangørene nektet de små ”prototypene å kjøre. De hadde dekk som var smalere enn på en racersykkel, pumpet opp til enormt trykk, steinhard gummi og null mønster, så de fikk breisladd i 30 km/t. Men Urban Concept-bilene kunne nok fint klart øvelsen.

Men nei, og dermed mistet man også opplagte seire i en rekke andre klasser, fordi man måtte ha fullført forbruk-målingen for å bli med i de andre klassene. Men arrangørene hadde til de grader lagt merke til den norske innsatsen, så det havnet en spesiell, nyopprettet hederspris i den norske leiren.

En trøst, selv om det var en fattig trøst.

I jubileumsutgaven av BIL kommer vi med en stor reportasje fra Frankrike-utflukten, i mens kan du jo kose deg med noen bilder her.

Og tenke på om du ikke vet om en skole som kanskje kan klare å gjennomføre noe liknende neste år.

Powered by Labrador CMS