-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Piggdekk gir falsk trygghet
Biler med piggdekk kondemneres langt oftere enn biler med piggfrie vinterdekk etter skade. Det viser en oversikt fra If Skadeforsikring.
If registrerer hva slags dekk som sitter på biler som er innblandet i ulykker, og hva som skjer med bilene etterpå. I fjor vinter ble hver 12. skadede bil med piggdekk kondemnert, mens hver 18. på piggfrie dekk led samme skjebne.
– Tallene er overraskende og kan bety at mange opplever falsk trygghet når de kjører med piggdekk, sier fagsjef Ola Roll i If Skadeforsikring. Han får støtte fra Vegdirektoratet.
– Det kan være at piggdekksjåfører ofte stoler for mye på piggene og kjører hardere, samtidig som de på piggfrie kjører mer forsiktig, sier fungerende trafikkdirektør Finn Harald Amundsen i Vegdirektoratet til Newswire.
Føler seg tryggere
Amundsen viser til en undersøkelse Transportøkonomisk institutt har gjort for Vegdirektoratet, som viser at antallet ulykker i de fire største byene i Norge gikk opp, samtidig som bruken av piggdekk gikk ned.
– De som har utstyr som oppleves som trafikksikkert, tar igjen dette i kjøringen sin. Har du piggdekk, nyere bil eller kjører på saltet vei, har du ofte høyere hastighet og kortere luker til bilen foran enn de som ikke føler seg trygge, sier Amundsen.
En tidligere undersøkelse If har gjennomført, viser at én av tre bilister mener bedre sikkerhetsutstyr gjør at de kan holde høyere fart på krevende føre.
Men økt sikkerhetsfølelse er nok ikke er den eneste årsaken til at flest piggdekkutstyrte biler kondemneres.
– Biler med piggdekk er ofte eldre enn de med piggfrie dekk, og det er dermed lavere økonomisk terskel for å kondemnere dem, sier Ola Roll.
Vraker mest
Det er bilopphuggerne i Østfold, Buskerud, Hedmark og Oppland som hyppigst får inn biler med piggdekk. Her leveres hver 9. bil med pigger til hugging etter en ulykke, mot hver 14. med piggfrie dekk.
I de tre nordligste fylkene er forskjellen ekstra stor. Der kondemneres hver 9. skadede bil med pigg og hver 65. med piggfrie dekk.
Oslo og Akershus ligger omtrent på landsgjennomsnittet. Hver 12. ulykkesbil med piggdekk ble sendt til huggeriet, og hver 20. piggfrie.
I Midt-Norge ble hver 12. bil med piggdekk kondemnert og hver 17. med piggfrie dekk. Vestlendingene vraket hver 13. bil med piggdekk, mens hver 23. bil med piggfrie dekk fikk samme behandling.
På Sørlandet ble hver 11. bil med piggdekk kondemnert og hver 16. på piggfrie dekk.
IF-UNDERSØKELSEN
- 8 012 biler med piggdekk ble registrert skadet og reparert. 761 biler med piggdekk ble kondemnert.
- 10 496 biler med piggfrie vinterdekk ble registrert skadet og reparert, mens 606 biler på piggfrie dekk ble kondemnert.
- 4 866 biler med sommerdekk ble registrert skadet og reparert, mens 143 biler på sommerdekk ble kondemnert.