-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Volvo fra Kina, Kia fra USA
Verden er ikke slik den en gang var. Nå skal svenske biler produseres i Kina mens du kan kjøpe koreanere laget i USA.
Signing Ceremony for Kias nye anlegg i Georgia
La oss starte i vårt naboland. Eller rettere sagt i Kina, der Volvos partner, Changan Ford i Chongging skal bygge 10.000 Volvo S40-sedaner i året. For å få innfri de strenge kinesiske kravene, betyr det også at Volvo må kjøpe en stor porsjon komponenter fra lokale produsenter. Og det tar Volvo-sjefen, Fredrik Arp med knusende ro:
Lokal produksjon er nøkkelen for å være konkurransedyktig i Kina, sier Arp. Vi har en situasjon der tollen er høy, og våre konkurrenter bygger allerede lokalt. En Volvo må være en Volvo uansett hvor den produseres. Etter å ha samarbeidet med Changan Ford i over et år, føler vi oss sikre på at fabrikken i samarbeid med våre eksperter vil møte Volvos kvalitetskrav.
Volvo har vært representert i Kina (Beijing) siden 1994 og kan i dag tilby salg og service i 45 byer i den folkerike nasjonen.
Mot vest
Og mens vi fordøyer nyheten fra Volvo får vi beskjed fra Kia om at de beveger seg den omvendte veien og bygger sin første fabrikk i USA. Den får en prislapp på totalt 1,2 milliarder dollar og skal lokaliseres i delstaten Georgia. Fabrikken får en produksjonskapasitet på 300.000 pr år, og de første biler skal etter planen trille av samlebåndet i 2009.
USA-fabrikken får 2.500 årsverk og vil være viktig for Kias ekspansive Nord-Amerika-planer som går ut på å selge 350.000 biler i 2006 og hele 800.000 i 2010.