Volvo fra Kina, Kia fra USA

Verden er ikke slik den en gang var. Nå skal svenske biler produseres i Kina mens du kan kjøpe koreanere laget i USA.

Publisert Sist oppdatert

Signing Ceremony for Kias nye anlegg i Georgia

La oss starte i vårt naboland. Eller rettere sagt i Kina, der Volvos partner, Changan Ford i Chongging skal bygge 10.000 Volvo S40-sedaner i året. For å få innfri de strenge kinesiske kravene, betyr det også at Volvo må kjøpe en stor porsjon komponenter fra lokale produsenter. Og det tar Volvo-sjefen, Fredrik Arp med knusende ro:

”Lokal produksjon er nøkkelen for å være konkurransedyktig i Kina, sier Arp. ”Vi har en situasjon der tollen er høy, og våre konkurrenter bygger allerede lokalt. En Volvo må være en Volvo uansett hvor den produseres. Etter å ha samarbeidet med Changan Ford i over et år, føler vi oss sikre på at fabrikken i samarbeid med våre eksperter vil møte Volvos kvalitetskrav.”

Volvo har vært representert i Kina (Beijing) siden 1994 og kan i dag tilby salg og service i 45 byer i den folkerike nasjonen.

Mot vest
Og mens vi fordøyer nyheten fra Volvo får vi beskjed fra Kia om at de beveger seg den omvendte veien og bygger sin første fabrikk i USA. Den får en prislapp på totalt 1,2 milliarder dollar og skal lokaliseres i delstaten Georgia. Fabrikken får en produksjonskapasitet på 300.000 pr år, og de første biler skal etter planen trille av samlebåndet i 2009.

USA-fabrikken får 2.500 årsverk og vil være viktig for Kias ekspansive Nord-Amerika-planer som går ut på å selge 350.000 biler i 2006 og hele 800.000 i 2010.

Powered by Labrador CMS