-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
HY blir nummerserie
I dag ble de første Hydrogen-bilene endelig registrert og nummerserien med registreringsbokstavene HY ble for første gang tatt i bruk.
I fjor var det stor Hydrogen-oppmerksomhet i Stavanger, og Zero – det ledende kompetanse-sentrum for Hydrogen – hadde klart å få hjem de første ombygde Prius-modellene fra California.
Disse bilene skal være et vesentlig element i HyNor, hydrogenveien som skal gjøre det mulig å kjøre Stavanger-Oslo på landeveien uten å slippe ut annet enn vann av eksosen.
Bilene er ombygde Priuser, der brenselceller sørger for strømmen, og selv slike eksperimentbiler må godkjennes. Denne prosedyren har tatt tid, derfor er det først nå bilene kan settes i daglig drift.
I løpet av ikke alt for lang tid vil det være femten biler som deltar i prosjektet, men Zero er i samtale med flere bilfabrikker og regner selvfølgelig med at det vil dukke opp flere deltakere.
Samtidig er organisasjonen nå inne i et skandinavisk samarbeid – Scandinavian Hydrogen Highway Partnership – som gjør at det hele får en meget større skala, hvilket forhåpentlig kan øke interessen til de som kan bidra.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete var til stede og fikk seg en tur i rushtid-trafikken med den hydrogendrevne bilen, registreringsnummer HY 10025. Det er hennes departement som har stått for mye av finansieringen for dette prosjektet, så langt, derfra kommer tillatelsen til å bruke en egen skiltserie, og nå har departementet også gitt tillatelse til at disse bilene skal kunne kjøre i kollektivfeltet.
Kanskje spesielt derfor er det synd at ingen av disse bilene kommer til å befinne seg i Oslo-området. Stavanger skal ha de fire første, så kommer det ni som skal til Grenland-området mens to skal til Trondheim der de åpner en Hydrogen-stasjon på nyåret.
Selv om det var mye ros og takk ved den lille skiltpåsettelsen, ble Navarsete også minnet om at bevilgningene fra Forsknings- og utviklingsbudsjettet til Hydrogen, Elbil og Biodrivstoff har stått bom stille i hennes periode. Zero mener at støtten til HyNor minst bør dobles til 50 millioner kroner neste år. Selv om hun likte bilen, kunne hun ikke love det, der og da.
En pussig liten detalj: HY-serien er nettopp lagt ut, og man skulle kanskje trodd at den første norske hydrogen-bilen ville blitt registrert HY 10001. Men nei. Et eller annet veikontor har åpenbart lagt beslag på den første bolken, så det laveste nummeret som var tilgjengelig på Risløkka ved Oslo var altså HY 10025. Det skal bli spennende å se når HY 10001 dukker opp.