-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
HY blir nummerserie
I dag ble de første Hydrogen-bilene endelig registrert og nummerserien med registreringsbokstavene HY ble for første gang tatt i bruk.
I fjor var det stor Hydrogen-oppmerksomhet i Stavanger, og Zero – det ledende kompetanse-sentrum for Hydrogen – hadde klart å få hjem de første ombygde Prius-modellene fra California.
Disse bilene skal være et vesentlig element i HyNor, hydrogenveien som skal gjøre det mulig å kjøre Stavanger-Oslo på landeveien uten å slippe ut annet enn vann av eksosen.
Bilene er ombygde Priuser, der brenselceller sørger for strømmen, og selv slike eksperimentbiler må godkjennes. Denne prosedyren har tatt tid, derfor er det først nå bilene kan settes i daglig drift.
I løpet av ikke alt for lang tid vil det være femten biler som deltar i prosjektet, men Zero er i samtale med flere bilfabrikker og regner selvfølgelig med at det vil dukke opp flere deltakere.
Samtidig er organisasjonen nå inne i et skandinavisk samarbeid – Scandinavian Hydrogen Highway Partnership – som gjør at det hele får en meget større skala, hvilket forhåpentlig kan øke interessen til de som kan bidra.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete var til stede og fikk seg en tur i rushtid-trafikken med den hydrogendrevne bilen, registreringsnummer HY 10025. Det er hennes departement som har stått for mye av finansieringen for dette prosjektet, så langt, derfra kommer tillatelsen til å bruke en egen skiltserie, og nå har departementet også gitt tillatelse til at disse bilene skal kunne kjøre i kollektivfeltet.
Kanskje spesielt derfor er det synd at ingen av disse bilene kommer til å befinne seg i Oslo-området. Stavanger skal ha de fire første, så kommer det ni som skal til Grenland-området mens to skal til Trondheim der de åpner en Hydrogen-stasjon på nyåret.
Selv om det var mye ros og takk ved den lille skiltpåsettelsen, ble Navarsete også minnet om at bevilgningene fra Forsknings- og utviklingsbudsjettet til Hydrogen, Elbil og Biodrivstoff har stått bom stille i hennes periode. Zero mener at støtten til HyNor minst bør dobles til 50 millioner kroner neste år. Selv om hun likte bilen, kunne hun ikke love det, der og da.
En pussig liten detalj: HY-serien er nettopp lagt ut, og man skulle kanskje trodd at den første norske hydrogen-bilen ville blitt registrert HY 10001. Men nei. Et eller annet veikontor har åpenbart lagt beslag på den første bolken, så det laveste nummeret som var tilgjengelig på Risløkka ved Oslo var altså HY 10025. Det skal bli spennende å se når HY 10001 dukker opp.