Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7
Mazda CX7

Uselgelig uten diesel?

Mazda har bestemt seg for å sette den nye Mazda CX-7 på menyen også her i landet – til tross for at den vil koste 759.000 kroner. Du kan selv vurdere om den er verd prisen på bil07.

Publisert Sist oppdatert

Mazda CX-7 er nå klar for Europa, etter at den har gjennomgått en del endringer både ut- og innvendig i forhold til den CX-7 som har vært i salg i USA et års tid. Mens de fleste land i Europa får bilen levert fra august, kommer den ikke hit til landet før i november.

260 hester

Bilen leveres i dag bare med 2,3-liters bensinmotor med 260 hk, den samme motoren som i Mazda 6 MPS. Det betyr nok i praksis at CX-7 er uselgelig her i landet før den kommer med dieselmotor. Når det skjer er uvisst, men fra Mazda-hold blir det brukt en så vag formulering som at det skjer i løpet av neste år”. Hvilken dieselmotor som skal brukes er heller ikke avgjort ennå.

Med bensinmotor må Mazda CX-7 prismessig sammenlignes med statuspregede konkurrenter som BMW X5, Mercedes ML, Porsche Cayenne og Nissan Murano. Som produkt er det imidlertid naturlig å sammenligne CX-7 med Honda CR-V, Opel Antara, Toyota RAV4 og Land Rover Freelander 2.

For Europa

CX-7 i europeisk versjon har gjennomgått så omfattende endringer at 30 prosent av bilens komponenter er forskjellige sammenlignet med USA-versjonen. Fronten med spoilere og tåkelys er endret, motoren er modifisert, og Europa får i første omgang bare 6-trinns manuell gearkasse, ikke automat som i USA.

Innvendig er det brukt en del andre materialer i dashbord og midtkonsoll for å heve kvalitetsfølelsen. Her i Europa er CX-7 en ren firehjulstrekker, mens den også selges med 2WD i USA.

Utvendig lengde er 468 cm, og akselavstanden er 275 cm. Egenvekten med fører er 1770 kg, og de 260 hestene sørger for en akselerasjon fra null til hundre på 8 blank.

Det er disse hestene som er problemet med tanke på norske avgifter, de drikker nemlig 1,02 liter pr mil ved blandet kjøring, noe som betyr et CO2-utslipp på velvoksne 243 gram/km.

Powered by Labrador CMS