Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept
Ford Verve Concept

Fords neste Fiesta?

Ford får en meget travel Frankfurt-utstilling. En av de store attraksjonene deres blir Verve, en konseptbil i Fiesta-klassen. Noen få av oss fikk se den allerede i dag.

Publisert Sist oppdatert

Klikk HER for alt fra Frankfurt!

Se alle bildene av bilen her.

For meg betyr Verve en gammel grammofonplate-etikett som spesialiserte seg på - ofte ganske avansert - jazz.

Jeg skal si det svingte av denne Verven også. En nydelig tredørs hatch, sikkert basert på Mazda 2, selv om det ble det ikke sagt noe om, med tydelige spor av den Kinetic Design filosofien som Martin Smith introduserte da han ble hentet fra Opel som sjef for Fords europeiske design.

Team work

Hva han og hans team har klart på disse tre årene er helt utrolig. Dels har de vist oss en rekke nye biler, Iosis og Iosis-X som konsept. Kuga, crossoveren, både som konsept i fjor og produksjonsmodell nå om to uker. Ny Mondeo.

Verve, som bare er en av tre Fiesta-størrelse-biler som skal presenteres i de kommende månedene - en asiatisk utgave som skal vises i Kina i november, en USA-modell som vises i Detroit i januar - Fiesta skal nemlig bli en virkelig ”verdensbil”.

Det er en ny Focus på gang, og alle vet at den nye Ka kommer neste år.

Selv kjører jeg Fiat 500 her nede hvor Ford-designerne har sin presentasjon i dag. Ingen av dem er imponert - alle sier at Ka, som blir bygget på 500-basis, blir både penere og kulere. Det gjør meg virkelig spent.

Detaljer

Verve har et par elementer vi bør legge merke til. Silhuetten, med den tydelige linjen som beskriver kileformen, er mye roligere enn Smith har demonstrert tidligere. Frontlyktene er juveler som nå er trukket nesten helt tilbake til frontruta. Baklysene, som ligger utenpå som store vorter, kan jeg styre meg for, men de er også en viktig detalj.

Og spesielt er fronten noe som garantert vil komme på stadig flere Ford-modeller. Det er en front som etterhånden vil gjøre Peugeots mer akseptabel.

Interiøret blir i stadig større grad inspirert av Apple og mobiltelefoner, og meningen er at stadig mer kompliserte betjeningstilbud skal kunne utføres intuitivt.

"Kan jeg betjene det, kan alle" sier Smith.

God følelse

Men interiøret har også en følelse av kvalitet og tradisjon som du må inn i de dyreste butikkene i Milano for å finne make til. Dette er et område japanerne fremdeles ikke behersker, dette med "oppfattet kvalitet". Den dagen de skjønner det, kommer de til å bli en faktor på luksusmarkedet også - foreløpig er det liten fare for det.

De som hjelper Ruth Pauli, interiørsjefen hos Ford, til å oppnå dette, er våre gode italienske venner hos ModArte. Også denne gangen har de stått for byggingen av konseptbilen.

Stø kurs

En enkelt konseptbil er selvfølgelig interessant nok. Men det som er virkelig spennende er hvordan Ford, som også i Europa har stått i søla til oppunder knærne, i løpet av få år har klart å bruke design til å heve seg, slik at hele organisasjonen i dag smiler om kapp med sola.

Og for Martin Smith og hans avdeling betyr det at "når studenter og etablerte designere ser hva vi får til, betyr det at vi kan begynne å plukke fra øverste hylle når vi rekrutterer."

Suksess avler suksess. På den annen side, gamle Verve fulgte ikke med tiden og er en ubetydelig faktor i musikkverdenen i dag. Det er ting som tyder på at det ikke vil skje hos teamet bak denne Verve'n.

Se alle bildene av bilen her.

Powered by Labrador CMS