-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Smak av 2CV
Det blir travelt på Citroëns Frankfurt-stand i år. Ikke bare kommer det en C5 kabriolet-konsept, nå forteller de også om noe som smaker av 2CV!
Klikk HER for alt fra Frankfurt!
C-Cactus kaller de den nye konseptbilen som offentliggjøres i dag. Kaktus, selvfølgelig, fordi den tar like godt vare på sitt drivstoff, som en ørken-kaktus tar vare på sitt.
Eller, i klartekst: 0,34 liter pr. mil skal den bruke – og det tilsvarer 78 g CO2 pr km. Imponerende.
For her snakker vi om en familiebil i full størrelse, og med en vekt på hele 1306 kg fordelt på 420 cm lengde og 180 cm bredde. En bil stapp full av moderne underholdnings- og informasjonsteknologi, startnøkkelen er for eksempel en MP3 spiller.
Panorama glasstak og automatisk klima-anlegg og mange andre komfort-detaljer kan kanskje synes som om de strider mot 2CV-ideen. Men grunnholdningen: nøktern konstruksjon og nøktern materialbruk henger allikevel igjen.
200 deler
Interiøret er for eksempel konstruert av 200 deler. Høres det mye ut? Det er mindre enn halvparten av det som er vanlig! Materialene i bilen er også spesielt utvalgt for å gi et minimalt CO2-fotavtrykk – og nå snakker vi betraktninger som gjelder fra vugge til grav, ikke bare utslipp akkurat nå.
Derfor er det kanskje overflødig å nevne at drivlinjen her er en diesel/elektro hybrid, av samme type som Citroën og Peugeot har demonstrert så mange ganger de siste par årene at nå må vel snart systemet bli en realitet.
Diesel + el
70 hester fra dieselen og 30 fra el-motoren gjør at bilen kan brukes som null-utslipps i byene, og sportsvogn på landeveien, der de 30 el-hestene kan brukes som ekstra boost.
Nå er jeg kanskje ikke sikker på at de to store sylindriske luftinntakene foran er Månedens Smak, men bilen er utvilsomt et spennende stykke design også. Det er mange elementer her som er svært nær produksjonsmulig, og Citroën har igjen bekreftet at når det gjelder å være innovativ, fremtidsrettet og samtidig pragmatisk er det få som slår dem.