-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ikke som alle andre
Litt større, ganske annerledes, en blanding av Golf og RAV4 – det er Nissans nye Qashqai. Den ser ut som en liten SUV, men er det ikke.


Nissan Qashqai
Først publisert i Bil 2/3-2007.
Ingen skal beskylde Nissan for å kopiere andre når de nå lanserer Qashqai. Bilen er designet, utviklet og produseres i England. Selv Japan skal få bilene fra Sunderland. Nissan innrømmer åpent at de i bilsammenheng er lilleputter og dermed kan de gjøre ting annerledes. Qashqai er da også blitt en bil det ikke er lett å sette i bås.
Den ser ut som en forminsket VW Touareg og man skulle tro at det er en tøff, liten SUV med jeepegenskaper. Nei, sier de som har utviklet den. De vil heller at bilen sammenlignes med VW Golf eller Toyota Auris. Bilen skal koste som en Golf – men der stanser også sammenligningen. Forvirret?
Ingen grunn til det. Qashqai er en bil med størrelse, komfort og ikke minst kjøreegenskaper som mange klart vil sette stor pris på. I følge produktekspertene skal kunden være han eller hun som synes SUV er ganske smart – men som ikke har behov for terrengegenskaper.
Bilen er letthåndterlig i tett bytrafikk, og man behøver ikke skammel for å komme inn eller ut av bilen. Ei heller plass som for en leddbuss når man skal lukeparkere. Mindre praktisk er det at bakluken i fullt åpen posisjon ikke tillater at en person på 1,80 meter kan stå oppreist.
4WD bare med stor motor
Qashqai er ti cm lengre enn VW Golf og ti cm kortere enn Toyota RAV4. Bilen kommer med fire motorvarianter – to bensin og to diesel. Den leveres med både forhjulstrekk og firehjulstrekk – men firehjulstrekk leveres bare med to-liters motor, og det er noe Nissan i Norge misliker. De tror nemlig at bilene med 1,5-liters dieselmotor (samme motor som i Renault Scenic, se side 21) blir den mest solgte i Norge. Men da er altså firehjulstrekk ikke mulig. Det vil skuffe mange.
For firehjulsløsningen er smart, med tre løsninger i samme bil. Med en knapp sentralt på dashbordet kan man selv bestemme om man vil kjøre med bare forhjulstrekk, la systemet selv bestemme om man skal ha trekk på to eller alle fire hjulene eller man sperrer systemet slik at bilen hele tiden har firehjulstrekk. Dermed har man det beste fra flere løsninger.
Qashqai har gode seter med solid støtte, og plassen i baksetet gir god sikt i alle retninger. Bilen er meget stillegående, og kombiløsningen er både enkel og øker bagasjeplassen fra 410 liter (5-seter) til 1513 liter når alle seter er klappet sammen.
Takket være at bilens støtdempere er lagt noe mer skjevt enn normalt er det bedre plass bak. Seks kollisjonsputer er standard, og Nissan håper og tror at bilen skal bli best i sin klasse når det gjelder kollisjonstester. Det vil kommende EuroNCAP-test vise.
Qashqai er et merkelig navn. Fabrikkens eksperter mener at det ikke er noen som bryr seg om hvordan man skriver navnet på en bilmodell. Når har bilens eier behov for det? De hever navnet lyder elegant, og det er det viktigste.
Så får heller trafikkbetjentene slite når de skal skrive ut forelegg for feilparkering – men navnet uttales Kaskai. Fin bil – vanskelig navn.
Kort om bilen: