-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Vinterdekk farlig på sommeren
Overraskende mange bilister velger å la piggfrie vinterdekk sitte på inn i sommersesongen. Dette er ikke bare en dårlig og dyr vane, men kan i gitte situasjoner også være direkte livsfarlig.
- Piggfrie vinterdekk har ingen ting på sommerføre å gjøre. I beste fall er dette dårlig økonomi, fordi de myke piggfrie vinterdekkene slites uforholdsmessig raskt på bar og sommervarm asfalt. Verre er det at ulykkesrisikoen øker, ikke minst på vått underlag.
Årsaken er at tradisjonelle piggfrie vinterdekk ikke har på langt nær så gode våtegenskaper på sommerføre som et rendyrket sommerdekk, sier produktutviklingssjef Teppo Huovila i Nokian Tyres, Nordens eneste dekkprodusent.
Det som litt for ofte skjer, er at bilister lar slitte piggfrie dekk stå på bilen over sommeren for å kjøre dem ut og så bytte til nye vinterdekk på høsten. Folk bør her spesielt være oppmerksomme på at risikoen for vannplaning kan øke dramatisk ved kjøring med slitte piggfrie vinterdekk på sommerføre.
Det hender som kjent ikke så sjelden at det regner i Norge også i sommerhalvåret – til dels kraftig – og da er det vanskelig å tenke seg mindre passende sko enn nesten utslitte piggfrie vinterdekk,
Det kan nok være fristende å unngå et hjulskift, men de store årstidsvariasjonene i Norden gjør dette helt nødvendig, både vår og høst:
- I Norden med sine store variasjoner både i temperatur og føreforhold eksisterer det ikke noe som heter helårsdekk, slik tilfellet er i land med varmere klima, sier Huovila, og understreker at bare gode sommerdekk er den optimale løsningen på sommerføre, like mye som vinterdekk – med eller uten pigger – er den løsningen som gjelder og går i vinterhalvåret. Og det er vel ikke mange som kunne tenke seg å kjøre vinteren igjennom på sommerdekk?
Illustrasjon:
Piggfrie vinterdekk har ingen ting på sommerføre å gjøre. Både slitasje og ulykkesrisiko øker. Som figuren viser, vannplaner halvslitte piggfrie vinterdekk allerede ved 57 km/t, mot tilsvarende 84 km/t for nye sommerdekk. Også forskjellen på bremsestrekning er stor, viser disse testene, som er utført av det anerkjente finske motormagasinet Tekniikan Maailma.