-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
El-Chryslers femte
Fire el-biler fra Chrysler skrev vi om. Det var før de hadde rullet 200C på plass.
Vi visste at det ville komme en mellomklasse Chrysler til Detroit. En med både diesel- og bensin-alternativ, og definitivt beregnet for Europa også.
Men da de presenterte den, het den 200 C EV Concept, og ingen tviler vel på at EV har med elektrisitet å gjøre?
Dette er den siste modellen derfra som benytter Chryslers ENVI-teknologi. Det er en pakke som er ment å kunne brukes i de fleste biler, uansett størrelse. Den består av batterier og el-motorer og i tillegg en liten bensinmotor som kan holde batteriene oppladet etter at de første 75 km er tilbakelagt.
Egentlig altså en plugg-inn el-bil, men med en nødløsning om bord som kan gi bilen inntil 650 ekstra kilometers rekkevidde på ikke særlig mye bensin.
Myke former
Denne bilen er bygget på en forkortet versjon at konsernets bakhjulsdrevne plattformer, og utseendet heller i retning av sedan-coupéen, slik også Buick LaCrosse og Ford Taurus har vist tendenser til.
Ikke bare skulle vi tegne en bil for Chrysler-entusiaster, sa Nick Malachowiski som hadde ansvaret for eksteriøret, vi må også fange oppmerksomheten til potensielle kunder som kommer fra andre merker. Og dermed er det vel ganske klart at vi egentlig snakker om en produksjonsmodell.
Interiøret er allikevel det mest interessante. Du finner ikke en eneste bryter eller trykknapp der. Alt betjenes via en stor skjerm. Og den kan selvfølgelig konfigureres etter hver førers prioriteter.
Her betyr ikke konfigurering bare layout, eller plassering av signalgivere for betjeningsfunksjoner. Du kan også endre grafikk, fonter og farger. Passasjeren har en touch screen laptop i sentrum for sin egen elektroniske sentral.
Rommelig
Enorm plass er førsteinntrykket av interiøret. Det skyldes ikke minst de fire skålformede setene som er svært tynne, men som allikevel skal gi all den støtte og komfort, inklusive varme eller kjøling og massasje, som man måtte ønske. Et ratt med bare en eike bidrar også til den luftige følelsen.
For virkelig å presisere hvor moderne minimalistisk det hele er, er teppene i gulvet inspirert av en japansk Zen-hage. Grafitt-farget med svake bølger vevd inn – mønsteret ser ut som en nyraket steinhage.
En av de mest gjennomarbeidede konseptbilene i Detroit i år. Og forhåpentlig overlever produsenten, slik at bilen kommer på markedet, som el, diesel eller bensin.