Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio
Mini Cooper S Cabrio

Ny åpen Mini

Lørdag 28. mars lanseres den nye Mini Cooper Cabrio her i landet – med mer effektive motorer, lavere utslipp og mer utstyr.

Publisert Sist oppdatert

Vi har stor forståelse for at det er en fjern tanke for deg, der du strever med snøskuffa for å måke ut bilen din etter at brøyteplogen har passert – men statistikken tilsier at det blir cabriolet-sesong i år også. Og da er blant annet Mini Cooper klar i ny tapning.

Sammenlignet med forrige generasjon, som ble lansert våren 2004, handler det nå om en ny bil hvor inngrepene er mest omfattende under huden. Karosseriet er 10 prosent stivere enn på forgjengeren, og motorene har fått mer muskler kombinert med lavere utslipp.

Nærmere bestemt har 1.6-literen fått 5 hester mer i både Cooper (nå 120 hk) og i Cooper S (nå 175 hk), samtidig som CO2-utslippet er senket takket være blant annet start/stopp-funksjon og regenerering av bremseenergien.

Begge motorene kan kombineres med enten sekstrinns manuell gearkasse eller sekstrinns automat. Dessuten leveres spesialutgaven John Cooper Works med 211 hester, og den får du bare med manuell kasse.

Vinter-cabrio

Vi har kjørt nykommeren i høyst vinterlige omgivelser i Østerrike denne uke, i Cooper S-utgave med manuell gearkasse.

Stiller du termostaten på 24 grader strømmer det tilstrekkelig varme oppover i kupéen, men du må ha vindtett jakke og lue for å trives over lengre avstander.

Bilen gir minst like stor kjøreglede som før, enten du velger å kjøre åpent eller med taket trukket opp over hodet. I utgangspunktet byr Mini Cooper på sportslige kjøreegenskaper, uten at det i alt for stor grad går ut over komforten. Støyen er også brukbart dempet i stofftaket, men du hører selvfølgelig mer lyd her enn i en Mini med fast tak.

Hvis veiene innbyr til mer sportslige tilbakemeldinger fra bilen, trykker du inn Sport-knappen i forkant av gearspaken. Da får du både mer kontant styring og raskere respons på gasspedalen – men det har ingen innvirkning på fjæring og demping.

På og av på 15 sekunder

Det elektromekaniske taket kjøres opp eller ned med en bryter over frontruta. Operasjonen tar 15 sekunder, og kan gjøres i hastigheter opp til 30 km/t. Kalesjen folder seg pent bak setene, og det skal ikke dekkes til med noe trekk. Fordelen med dette sammenlignet med forgjengeren, er at du har noe bedre sikt bakover når taket er nede. Det bygger altså ikke fullt så mye i høyden.

Bagasjevolumet er ikke så mye å rope hurra for, men det har økt med fem liter til 125 liter når fire seter er i bruk. Som to-seter har volumet økt med 55 liter, slik at det nå rommer 660 liter.

En nykommer finner vi også blant instrumentene, det er et «Mikke Mus-øre» til venstre for turtelleren som vi betrakter som en spøk fra designerens side. Det viser nemlig hvor lang tid du har kjørt med taket nede. Som en videreføring av slagordet ”Always open” har de kalt instrumentet Always Open Timer.

Importøren regner med å selge 70 Mini Cabrio i år, og prisene starter på 267.900 kroner for Cooper med 120 hk motor og manuell kasse, ca 35.000 kroner mer for automat.

Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serie, VW Beetle, Peugeot 207 CC.

+

Kjøreegenskaper og designdetaljer som får frem smilet.

Baksetet egner seg dårlig for to.

Powered by Labrador CMS