Audi A4 Allroad quattro
Audi A4 Allroad quattro
Audi A4 Allroad quattro
Audi A4 Allroad quattro
Audi A4 Allroad quattro
Audi A4 Allroad quattro

Her er Audi A4 Allroad quattro

Audi har sluppet de første bildene av sin nye A4 Allroad. Den kommer til Norge i god tid før sommeren.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært kjent en stund at Audi ville lansere en lillebror til sin A6 Allroad, og vi har ved flere anledninger presentert spionbilder og datamanipulerte illustrasjoner her på BilNorge.no.

HER SER DU GLIMT AV AUDIS FREMTID

Nå slipper Audi offisiell informasjon og de første bildene av modellen. Oppskriften er som vi kjenner den fra tidligere. Man tar en stasjonsvogn og utstyrer den med firehjulsdrift og litt ekstra bakkeklaring. Deretter sper man på med litt røffe plastdetaljer som gjør at bilen gir inntrykk av å være skapt for å kjøre i terrenget.

A4 Allroad er basert på stasjonsvogna med samme fornavn. Det betyr en lengde på 4,72 meter, en bredde på 1,84 og en høyde på 1,5 meter – sistnevnte godt hjulpet av en bakkeklaring på hele 18 cm. Bagasjerommet har en kapasitet på 490 liter, og når du legger ned bakseteryggene får du et varerom på hele 1430 liter.

Kraftpakker

I startfasen tilbys A4 Allroad med tre alternative motorer, to for diesel og en for bensin. Bensinmotoren er en 2,0 TFSI med hele 211 hk og et maks dreiemoment på 350 Newtonmeter over et stort turtallsområde – fra 1500 til 4200 omdreininger. Dermed får du nyte godt av et skyv som normalt er forbeholdt dieselmotorer.

Med denne motoren akselerer A4 Allroad til 100 km/t i løpet av kjappe 6,9 sekunder. Men krefter er ikke nødvendigvis ensbetydende med glupsk appetitt lenger – snittforbruket er relativt anstendige 0,81 liter på mila.

Minste dieselalternativ er 2,0 TDI med 170 hk og 350 Nm ved 1750 til 2500 o/min. Den gjør null til hundre på 8,9 sekunder med et snittforbruk på 0,64 l/mil.

Kraftigst av de tre motorene er 3,0 TDI som byr på 240 hk og et maks dreiemoment på 500 Nm mellom 1500 og 3000 o/min. Aks-tiden er 6,4 sekunder og snittforbruket 0,71 l/mil.

Snart på plass

Audis velkjente quattro-teknikk er selvsagt standard på en bil som dette. En mekanisk senterdiff fordeler i utgangspunktet effekten 40/60 mellom for/bak-aksel, men under vanskelige forhold kan mesteparten av kraften fordeles til de hjulene som har best grep.

Bilene som kommer til Norge blir velutstyrte og får tilgang til et stort utvalg ekstrautstyr. Internasjonal lansering er i Genève om to uker mens A4 Allroad quattro er på plass i Norge allerede i midten av april. Prisene er foreløpig ikke klare, men det bør de være når vi møter bilen i Genève.

SE STORE BILDER HER

Powered by Labrador CMS