Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept
Ford Iosis Max Concept

Ford Iosis - neste Focus?

For tredje gang benytter Ford Iosis-navnet på en konseptbil, de to tidligere gangene førte det frem til Mondeo og Kuga. Nå er det klart for Iosis Max i Genève – et konsept som sannsynligvis er forløperen for nye Focus.

Publisert Sist oppdatert

Ford selv kaller det neste generasjon kompakte fleraktivitetsbiler (MAV). Eksteriørdesignen er en videreføring av Fords ”kinetic design”-formspråk med coupé-lignende sideprofil og særegen, ny utforming av den nedre trapesformede grillen og lyktesamlingen foran og bak.

En unik todelt bakluke gjør det mulig å åpne luken selv på svært trange steder. Iosis Max har også et motorpanser med dobbelt funksjon, som både øker fotgjengerbeskyttelsen og gir enklere adkomst til motorrommet.

Gjennomført

Interiøret kan sies å være en dristig videreføring av formspråket som er brukt på eksteriøret, med dynamiske former og avanserte materialer.

Midtkonsollen har en myk pleksiglassoverflate som svinger seg ned fra instrumentpanelet som et bånd og flyter bakover til enden på kupéen. Hele konsolloverflaten virker som en berøringsskjerm som styrer bilens informasjonssystemer.

Lettvekts-seter støttet av en søylelignende bro, gir passasjerene en følelse av å ”flyte på luft”. B-stolpeløs konstruksjon og ny dørdesign gir optimale laste- og lossemuligheter fra siden.

EcoBoost

Under panseret finner vi den nye effektive EcoBoost-motorfamilien med en firesylindret 1.6-liters 180-hester som gir inntil 20 prosent bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp enn konvensjonelle bensinmotorer med tilsvarende effekt.

Motoren, som tas i bruk fra 2010, er kombinert med et nytt start/stopp-system og PowerShift gearkasse. Det blir antydet at motoren vil oppnå et CO2-utslipp på 125 g/km.

Powered by Labrador CMS