Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
Parano Z1 Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
Parano Z1 Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
Parano Z1 Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
Parano Z1 Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato

Parano Z1 Zagato

Eksklusivt fra Sør-Afrika

Perana, en sportsbilprodusent i Sør-Afrika, har gått til Zagato for å få tegnet en bil de skal bygge i 999 eksemplarer i året. Til 50.000 Euro!

Publisert

Zagato er nesten like gammel som Bertone, som er 90 år i år. Men i motsetning til Bertone lever de såpass godt at de klarte å vise seg frem på Genève-utstillingen, i år også.

Etter å ha samarbeidet med Aston Martin og Ferrari og Bentley de siste årene, er det nå en sørafrikansk gruppe, Perana Performane Group, som har gått til dette Milano-firmaet og bedt om hjelp.

Bilen sto i Genève, tilsynelatende helt ferdig, men det var nok ikke det de som besøkte standen på pressedagene la mest merke til. Her fant vi to av utstillingens frekkeste kvinnelige modeller.

Synd for bilen, for den var også verd et blikk eller to.

Funksjonell grafikk
Se for eksempel på de markerte åpningene for luft ut. Dette er smart bruk av grafikk som også er funksjonell. Og heldigvis har vi (selvfølgelig) antydninger av double-bubble taket her også.

Rendyrket sportsbil, nesten helt i den skrapede barchetta-tradisjonen – bare at her har barchettaen tak. Ikke noe elektronisk førerhjelp så langt øyet kunne se.

En skikkelig feit, ustresset 6,3-liters V8 motor fra GM med 440 hk, og en vekt på under 1200 kg, forteller om lyn og torden. 50:50 vektfordeling forteller også at det burde være mulig å merke en ganske god balanse i denne bilen.

Produksjonsklar
Konvensjonelt chassis, en blanding av rør og boks-seksjoner holder parallellogramopphengningen på plass – verken det eller karosseriet ser ut til å inneholde noe overflødig stash.

Men det hele så ut som det var fullstendig klart til produksjon. Vi ble da også fortalt at de første bilene skulle ut til europeiske kunder i år.

440 x 192 x 123 cm er de utvendige målene, og akselavstanden er 254 cm. På tross av den påståtte 50/50 vektfordelingen, er det vesentlig forskjell på hjulene foran og bak: 275/35 ZR 18 foran og 345/30 ZR 19 bak.

Prøv det på konsollen din og se om det blir over- eller understyring. Vi blir også lovet null-til-hundre på under fire og skikkelige bremse-egenskaper.

Hva den egentlig skal hete når den kommer på markedet, er foreløpig ikke klart. Perana Z-One mangler liksom noe.

Powered by Labrador CMS