Pininfarina Blue Car

Pininfarina Blue Car

Pininfarina Blue Car

Pininfarina Blue Car

Pininfarina Blue Car
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pininfarina Blue Car
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pininfarina Blue Car
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pininfarina Blue Car
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pininfarina Blue Car
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pininfarina Blue Car
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pininfarina Blue Car
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pininfarina Blue Car
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pininfarina Blue Car
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pininfarina Blue Car
Foto: Jon Winding-Sørensen
Pininfarina Blue Car
Foto: Jon Winding-Sørensen

Pininfarina er ikke død

Pininfarina hadde en stor stand der de slo fast at de fortsatt lever i beste velgånde.

Publisert

På standen kunne vi se Ferrari California, Alfa Romeo Spider og Ford Focus CC som de produserer. Hos Tata så vi den nye Prima, designet og konstruert hos Pininfarina. Og ellers var det vel i hvert fire-fem andre biler i Genève som på design eller engineering var signert Pininfarina.

Men hovednummeret var, som i Paris, Blue Car. El-bilen de utvikler med franske Bolloré, og som det er opprettet et eget firma for. Der skal utvikling og markedsføring finne sted. Så formelt var det Vehicules Electriques Pininfarina Bolloré som var utstillere på den ene halvparten av den store standen.

Det ga den også inntrykk av. Den hadde til og med to automater, som lignet på innsjekkingsautomatene på en flyplass, der du kunne sette deg på listen som en potensiell kunde. Du hadde den EU-regulerte angrefristen på 7 dager (på tross av at Sveits har helt andre forbrukerregler) og du var beskyttet av de franske lovene om datasikring, men det hele var dønn seriøst.

På venteliste

Mange har da også skrevet seg på, klare til å motta de første produksjonsmodellene i 2010/2011. Bilene skal bygges på Pininfarinas store produksjonsanlegg utenfor Torino, og planen snakker om en produksjonstakt tilsvarende 60.000 biler i 2015!

Bilen er en ren el-bil, uten noen ekstra motor for å holde batteriene ladet. Men i tillegg til LMP-batterier, som skal kunne sikre en rekkevidde på 250 km, er bilen utstyrt med en ekstra lagringsinnretning, en såkalt superkapasitor – kall det gjerne en kondensator, som er utviklet ved et av Bollorés laboratorier.

Den skal lades rett fra kontakten hjemme. Dessuten forsynes den med strøm fra solceller, bl.a. på panseret, og fra regenerativ bremsing.

Bybil

Bilen er en attraktiv femdørs fireseter. Motoren yter rundt 45 hester, men ved hjelp av kondensatoren kan den boostes opp til godt over 60 i 30 sekunder ad gangen.

Bilen har bybilmål, 365 x 172 x 160 cm, bagasjerommet måler 200 liter, og vi vet at el-pakken veier 300 kg, men det er ikke sagt noe om hvor mye bilen vil veie. Men 130 km/t og 6,3 sekunder til 60 blir vi forespeilet.

Og de som tegnet seg som kunder ville bli bedt om et depositum på 330 Euro, som skulle trekkes av den endelige kjøpesummen. Uten at vi ble fortalt av automaten hvor stor den ville bli.

Det som var litt synd var at de fleste gikk glipp av interessante dekk som Dunlop og Pininfarina har utviklet sammen, spesielt for denne bilen. De er ekstremt lette, men byr på de dynamiske egenskapene som skal til for å føre en slik bil trygt og sikkert frem.

Vi kan trygt kalle dette en av de mer spennende elbil-satsingene i Europa.

Powered by Labrador CMS