Fisker Karma Sunset

Fisker Karma Sunset

Fisker Karma Sunset

Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker i Genève
Foto: Jon Winding-Sørensen
Fisker Karma

Fisker Karma

Fisker Karma

Fisker Karma

Fisker Karma

Fisker Karma

Fisker Karma

Fisker Karma

Fisker med Euro-priser

Da Fisker viste sine modeller i Genève nylig, kom han samtidig opp med både Euro-priser og den europeiske forhandlerstrategien.

Publisert

Akkurat som Sjefen for engelske Lightning, Peter Ward, i sin tid pushet de største og tørsteste bilene på kloden, og nå betaler for sine synder ved å forsøke å få el-bilen Lightning i produksjon, har også både Henrik Fisker og partneren, Bernhard Koehler, sine historiske svin på den historiske skogen.

Danske Fisker har bak seg en designkarriere hos Aston Martin og hos BMWs amerikanske studio, mens Koehler har vært sjef for Fords Advanced Design Studio i California og Ingeni, det merkelige designsenteret J. Mays skapte i London Sentrum.

Det er vel den dårlige samvittigheten fra bensinslukerne der, som gjør at disse to herrene nå går sammen om å få Fisker-bilen ut på markedet.

Karma har vi sett før, men Sunset, som blant annet går glipp av Karmas solcelle-tak fordi den er en åpen to-dørs femseter, var ny i Detroit, og derfor helt ny for Europa da den dukket opp på Genève-utstillingen.

Nå er vel Fiskers biler såpass godt beskrevet her på BilNorge.no at ingen vel er i tvil om at vi snakker om en luksuriøs plugg-inn hybrid med et sertifisert forbruk på 0,2 l/mil. Og at det er gjort avtale med finske Valmet om at den skal bygges der.

Syd og Nord

Men det som var virkelig nytt i Genève, var at vi møtte de to europeiske distributørene. For Sør-Europa har Gianfranco Pizzuto fra Sør-Tyrol laget et eget firma med base i Merano som heter GPSupercars.

Han fortalte at pengene sine hadde han tjent på landbruksmaskiner, og at han hadde blitt Fisker-frelst da han leste om prosjektet i et blad som han hadde plukket opp på en flyplass i midten av 2007. Det er ikke dette som heter ”beslutninger tatt på basis av grundige markedsundersøkelser”.

Den andre importøren, for de nordlige områdene av Europa, er bedre kjent av bilfolket. Det er danske Jac Nellemann.

Som bilimportør har firmaet røtter tilbake til Morris og Nash-tiden, det har vært masse bilsport her. Pappa Nellemann bygde sin egen Dana Formel 3-bil som han kjørte ganske fort, og Jac Nellemann har blant annet snust på Formel 1 med en Brabham. Nå representerer han en rekke forskjellige bilmerker, fra Fiat og Ford til Jaguar og Think. Og, altså Fisker.

Snart på plass

Nellemann regner med at de første bilene kan leveres allerede i år, og etter Genève kan han også fortelle prisen. For den lukkede er den nå satt til 78.780 euro. Til det beløpet kommer avgiftene, som vel fremdeles ikke er klare her hjemme.

Det er ikke noe endelig vedtak på hvordan man skal beregne utslippet for en EREV (Extended Range Electric Vehicle). Den åpne er ikke priset ennå, og kommer ikke i noe fall på markedet før tidligst om to år.

Verd å notere er forresten at for første gang fikk jeg se den motoren som drar generatoren som skal gi bilen en rekkevidde på 480 km (etter at du har tømt batteriene på de første 80). Det er en turbomatet 2-liters diesel, som tar skuffende stor plass under panseret. Synd, for det gjør jo sitt til at Karma ikke akkurat er blitt en cutting edge radikal ny design.

Powered by Labrador CMS