Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus
Tesla Brabus

Brabus trimmer el-bil

Du vet du er noe når Brabus slipper deg inn til behandling. Nå finnes elektriske Tesla i en Brabus-utgave.

Publisert Sist oppdatert

Å bevege seg på Brabus-standen er som en våt drøm for hestekraftelskere. Der har du en ML med 650 hester og 310 km/t som toppfart. Ved siden av finner du den kompakte SUVen til Mercedes, GLK, som har fått en V8-motor på 462 hk som gjør mer enn 360 hm/t.

Og så ramler du borti et luksuskontor på hjul, en S-Klasse med 730 hester som også flytter seg og innholdet med over 360 km/t.

En SL kan også bygges med like mange hester. Den samme motoren, men da på ”bare 700 hk, er også skohornet ned i en G-klasse. Der er også understellet utviklet slik at det kan klare inntil 260 km/t på motorveiene. Til og med en SLR McLaren gir de høyere prestasjoner for dem som ønsker.

I den andre enden finner vi for eksempel en Smart-utgave, som av en eller annen grunn er døpt 112 – det ikoniske navnet som satt på den festligste Autobianchien noensinne. Og – nytt i år – en bil som var utstyrt med en logo som er ny for Brabus. BRABUS-navnet med et gult og rødt lyn under.

Det skal være merkevaren til nullutslippsbilene som med tiden skal komme fra denne høyteknologiborgen i en liten tysk by som heter Bottrop. Og den første nullutslipperen de har tatt for seg, er den elektriske utgaven av Lotus Elise: Tesla Roadster.

Nå har riktignok tyskerne holdt seg langt borte fra drivlinjen, de har kanskje ikke helt det utstyret som skal til for å vikle om el-motorer ennå – eller hva det er man gjør for å få en slik til å gå fortere eller bli sterkere.

Stylet

Derimot har de brukt andre deler av sin store kompetanse, nemlig fra avdelingen for optisk- og chassis-tuning.

Utvendig har bilen fått en tøff matt-hvit overflate. Det er lagt til en ny lav spoiler foran, og dagslyskjørelys er lagt inn i grillen. Bakfra ser man en hekkspoiler og en lav diffusor samtidig som baklysene, akkurat som de foran, er fremhevet med enda mer matt hvitt.

Sidene har fått nye luftinntak, og ved hjelp av sentrallåsknotten på nøkkelen, tennes også et futuristisk space-light (hallo!!) som lyser opp døråpningene.

Innvendig er det også full behandling. Du ser først den illuminerte Brabus-logoen på stigtrinnene på begge sider, men deretter er det lettvekt, perforert skinn og Alcantara, åpenbart håndsydd med en matthvit tråd (hallo, enda en gang!), som fanger oppmerksomheten.

Chassis-folkene har lagt på nye hjul, 7J x 18 foran og 8,5Jx19 bak, med lavmotstands Pirelli Zero dekk, 35 prosent foran og 30 bak, for å gjøre kjøreegenskapene enda skarpere, som de sier.

Det er mulig vekten og fordelingen av den, i en Tesla, krever forbedringer i denne avdelingen også. Men er det noe originalen ikke trenger, er det feitere hjul – halve vitsen med den er jo at den er så lett å leke med, på forholdsvis beskjeden gummi.

Lydmiks

Det som virkelig er toppen av kransekaken for Brabus Teslaen, er en nyutviklet ”Space Sound Generator”. Her kan føreren av den lydløse bilen velge mellom en rekke forskjellige lydbilder. De fleste er simulerte motorlåter, blant annet en ren racingmotor, og en feit, boblende V-åtter.

Dessuten er det to ”futuristiske lydskaper som heter Beam og Warp og som er ganske umulige å beskrive.

Heldigvis for eldre folk på fotgjengeroverganger kan ikke føreren skru på max volum selv. Volumet styres av hvor mye effekt el-motoren gir i øyeblikket.

Det virker som om hver gang det dukker opp en ny elektrisk bil kan Frederic Hauge, Bellona-generalen, fortelle en eller annen tabloid-avis at en slik har han bestilt. Men så vidt jeg har sett har han ikke lovet seg selv en Brabus-Tesla ennå.

Powered by Labrador CMS