Se resultatene fra svensk rustundersøkelse

SE ALLE RESULTATENE. Rapporten stemmer ikke nødvendigvis med biler solgt i Norge, hevder norske importører.

Publisert

RESULTATER FRA UNDERSØKELSEN:

Det er Swerea Kimab (tidligere Korrosjonsinstuttet) som legger fram sin årlige rapport om rust på biler. 30 modeller er vurdert. Det er årgangene fra 2002 til 2005 som Er med i undersøkelsen.

Disse modellen kommer dårligst ut i den svenske rapporten for rustskader:

  • Mazda 6
  • Ford Focus
  • Kia Picanto
  • Chevrolet Trans Sport
  • Hyundai Santa Fe

Det er første gang en slik rapport legges fram, at ikke franske biler er øverst på taperlisten.

Bilene som kommer best ut er Audi A4, Volkswagen Golf og Volvo 70-serien, Det gjelder bilårgangene 2002/2003.

Størst rustangrep på biler av denne årgangen er: Chevrolet Trans Sport, Ford Focus og Mazda 6.

Når det gjelder biler produsert i 2004 og 2005 er bilene med minst rust: BMW 5-serien, Nissan Micra, Renault Megane og Volvo 40-serien. Men det er ytterligere 10 til 12 modeller som også får god karakter.

Bilene av årgangene 2004 og 2005 som ruster mest er: Ford Focus, Hyundai Santa Fee og Kia Picanto.

- Ikke likt i Norge og Sverige
I følge bilimportører og forhandlere er det forskjellig understellbehandling og reklamasjonspraksis for biler i Norge og Sverige. Det er derfor neppe helt riktig ukritisk å overføre resultatene fra den svenske rapporten til situasjonen i Norge.

SJEKK GARANTITIDEN PÅ ALLE BILMERKER

MAZDA: Norsk understellbehandling
I følge administrerende direktør Karianne Westby blir de langt fleste Mazda som selges i Norge ekstra understellbehandlet i Norge før bilene leveres til kunde.

- Slik har praksis vært i flere år, sier hun. Vi har ikke vært importør i mange år, men undersøkelser vi har gjort viser til over 70 prosent av Mazda solgt i Norge er nasjonalt understellbehandlet. De fleste bilene blir behandlet ved ankomst norsk bilhavn.

- De bilene som er uten nasjonal behandling er ofte solgt i distrikter der rust ikke er noe problem. I dag blir nesten 80 prosent av Mazda nasjonalt behandlet ved ankomst til Norge. Vi mener derfor det ikke er korrekt å sammenligne situasjonen i Norge og Sverige. Biler levert til svenske og norske kunder får forskjellig behandling, sier hun.

FORD: Alle reklamasjoner gratis for kunden
Ford skjuler ikke at det har vært problem mest rustangrep på serier av Ford Focus og Mondeo levert kunder i perioden 2002 til 2005. Men adm diektør Thormod Skofsrud sier at alle skader på bilene er blitt reparert gratis for kunden.

- Har det vært tegn til rust har vi skiftet deler og reparert helt gratis for kunden, sier Skofsrud. Kunden har også fått gratis lånebil i den tiden vi har reparert bilen. Vi mener derfor at vi har løst disse problemene på en forbildelig måte. Straks vi oppdaget at rust var et problem bestemt vi at vi skulle dekke alle skader – og det gjør vi enda, sier Skofsrud.

Hva som er situasjonen i Sverige er ikke Ford Motor Norge kjent med – men de mener at norske Ford-kunder ikke har noen grunn til å klage.

HYUNDAI: Forskjellig understellbehandling

Alle Hyundais biler levert fra norske forhandlere blir understellsbehandlet i norsk importhavn, forteller Hyundai Auto Norge.

Man kan derfor ikke sammenligne biler solgt i Norge og Sverige, mener den norske importøren.

Powered by Labrador CMS