-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Plugg-inn på fremmarsj
Toyota har annonsert at de snart starter utleie av plugg-inn hybridbilder. Samtidig utvider Volvo samarbeidet med Vattenfall.


Volvo og Vattenfall samarbeider om plugg-inn teknologi
Såkalte plugg-inn hybridbiler har den fordel at de kan lades fra en vanlig stikkontakt. Dermed kan man kjøre helt utslippsfritt over lengre avstander enn med tradisjonelle hybridbiler.
Nå forteller Toyota at de planlegger å lease ut 500 Prius plugg-inn hybridbiler på verdensbasis. 200 av dem skal kjøres på hjemmemarkedet, men det kommer også biler til USA og Europa. Etter planen starter prosjektet til høsten.
Kanskje til Norge
Toyota Norge håper å få lagt sine hender på noen av de europeiske eksemplarene, men hevder at dette vil dreie seg om et svært begrenset antall.
Det er tredje generasjon Prius som utstyres med Li-ion batterier som kan lades fra en vanlig stikkontakt. I tillegg lades batteriene under retardasjon.
Toyota har stor tro på denne teknologien for fremtiden, men hevder at det fortsatt vil ta noen år før bilene er kommersielt tilgjengelige i større antall.
Volvo + Vattenfall
Fra Sverige får vi melding om at Volvo har inngått samarbeid med Vattenfall om plugg-inn hybridbiler. Utviklingen av bilene skal skje av Volvo og Vattenfall i fellesskap. Volvo skal produsere bilene, og Vattenfall utvikle ladesystemene og forsyne bilene med elektrisitet. De to selskapene har hatt et forprosjekt gående siden 2007, som nå går over i neste fase.
I løpet av sommeren 2009 vil tre Volvo V70 testbiler bli tatt i bruk. De skal benyttes for å sanke informasjon om de ønsker og krav kundene har til den nye teknologien, samt kundenes kjørevaner og ønsker om hurtiglading av bilen.
Utprøving
Vattenfall vil blant annet prøve forskjellige konsepter i forbindelse med hurtiglading i hjemmet, samt offentlig tilgjengelige ladestasjoner hvor bileierne kan betale for lading, i stedet for å tanke bensin eller diesel.
De bilene som er planlagt for serieproduksjon fra 2012, kommer til å inneholde en litt annerledes teknologi, men lanseringen av testbilene er et skritt mot en serieproduksjon av plugg-inn hybrider.
Prisen på en plugg-inn hybridbil vil være høyere enn for konvensjonelle biler. Batteriene er dyre, men når bilen kjører på elektrisitet, vil brennstoffkostnadene bli redusert til omkring en tredjedel - i forhold til en dieseldrevet bil.