Hyundai i30 BlueDrive

Hyundai Elantra LPG Hybrid

Hyundai Genesis Coupé

Hyundai ix35

Hyundai ix-onic Concept

Hyundai ix-onic Concept

Hyundai ix-onic Concept

Hyundai Genesis Coupé

Hyundai i10 Electric

Hyundai i10 Electric

Hyundai i10 Electric

Hyundai i10 Electric

Hyundai i10 Electric

Hyundai ix 35

Hyundai ix-onic

Hyundai BlueWill

Hyundai BlueWill

Hyundai BlueWill

PR-sjef i Hyundai Motor Norge, Morten Brusletto

Hyundai BlueWill

Hyundai BlueWill

Hyundai i10 Electric

Hyundai i10 Electric

Hyundai ix-onic

Hyundai ix-onic

Hyundais Frankfurt-premierer

Frankfurt (BilNorge): Hyundai viste i går ettermiddag frem alle bilene konsernet tar med seg til IAA i Frankfurt senere denne måneden.

Publisert Sist oppdatert

Den koreanske bilgiganten trekker med seg en rekke modeller til IAA som starter i uke 38. Den viktigste og mest interessante bilen for det norske markedet, er Hyundais nye ix35.

Dette er en SUV i kompaktklassen som skal fighte mot modeller som Volkswagen Tiguan, Ford Kuga og Toyota RAV4 for å ha nevnt noen av de viktigste.

- Denne bilen blir trolig introdusert på det norske markedet i april neste år, sier PR-sjef Morten Brusletto i Hyundai Motor Norway AS.

Den nye bilen erstatter Tucson.

LES MER OM ix35 HER

Liten elektrisk modell

Hyundai trakk også lakenet av en liten elektrisk variant av sin minste bil, i10. Den elektriske i10 blir satt i produksjon for det koreanske hjemmemarkedet neste år, og kan kanskje komme på eksportmarkedene i 2011.

Bilen får en rekkevidde på 160 kilometer og kan lades til 85 prosent av full effekt på fem timer ved hjelp av en vanlig 220V stikk-kontakt.

Den lille ”elektriske flisa” er utstyrt med Litium Ion Polymer-batteri, og den europeiske ledelsen til Hyundai medgir at dette i første runde vil representere en stor kostnadsutfordring mot privatmarkedet.

De anslår at i øyeblikket vil en slik batteripakke koste rundt 10.000 euro, eller godt over 80.000 kroner, og medgir at det nok er i overkant for at bilen i første runde blir kommersielt interessant for andre enn bedrifter og statlige institusjoner.

- Det er for tidlig å si hvorvidt denne bilen på et senere tidspunkt er aktuell for Europa og Norge, sier Brusletto.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Vurderer coupè

Til Frankfurt har også Hyundai tatt med seg sin Genesis Coupè. Dette er en bil som er tatt frem for det amerikanske markedet. Nå vurderer Hyundai også om den skal modifiseres og lanseres i det europeiske markedet.

- I så fall må den få en mindre motor for at den skal være avgiftsmessig interessant, sier Brusletto.

I USA leveres Genesis Coupè med motorer på 210 hestekrefter og oppover.

Frisker opp gammel traver

Den tilårskomne Santa Fe får en oppfriskning for å leve en stund til. Både interiør og eksteriør blir fornyet. I tillegg får bilen ny girkasse og ny dieselmotor på 2,2 liter.

På toppen av dette blir også eksisterende bensinmotor modifisert. Resultatet er at CO2-utslippene blir redusert og bilen fremstår som noe mer miljøvennlig.

LPG Hybrid

I Korea lanserte Hyundai i sommer også sin Elantra LPG Hybrid. Denne er, i likhet med den elektriske i10, også utstyrt med Litium Ion Polymer-batteri.

Nå har Hyundai igangsatt studier for å analysere om det er marked for denne bilen i land utenfor Korea hvor det er tilstrekkelig utbygget distribusjonsnett for LPG.

Blue-Will

Dette er den aller første plugg-inn konsepthybriden fra Hyundai. Denne ble vist på Seoul Motor Show tidligere i år, men blir nå vist frem i Frankfurt.

Designet viser at dette er en fremtidsstudie, og nå avventer man tilbakemeldingene fra det europeiske publikum med tanke på hvordan en fremtidig plugg-inn hybrid kan bli seende ut.

Blue Drive

I likhet med en rekke av sine konkurrenter, så skal Hyundai også lansere en linje med drivstoffgjerrige motorer.

Dette er biler som blir svaret på eksempelvis Volkswagen Blue Motion, altså konvensjonelle biler som er optimert med tanke på lavt forbruk og utslipp. Den første ut er i30, som også skal komme i spareversjon.

Satser på miljø

Under presentasjonen av sine nyheter for IAA i går, brukte den europeiske ledelsen i Hyundai relativt mye tid på å få frem at konsernet nå satser knallhardt på å redusere utslipp.

Blant annet trakk ledelsen frem tall som viste at det kun var BMW som har redusert CO2-utslippene mer på sine biler siden 2006, enn hva Hyundai har gjort.

Europa-president, Ike Oh, sa i sin presentasjon at Hyundai var en av vinnerne på det europeiske markedet i år, som følge av at myndighetene i en rekke land innførte ulike incentiver for å skrote gamle biler i bytte for en ny.

I fjor oppnådde Hyundai en markedsandel i Europa på 1,8 prosent, og ligger i år an til å nå en andel på 2,3 prosent.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Powered by Labrador CMS