McLaren MP4-12C
Teknisk direktør Dick Glover
McLaren MP4-12C
Designsjef Frank Stephenson (t.v.) og adm. direktør Antony Sheriff i McLaren Automotive
McLaren MP4-12C
Styreformann Ron Dennis
McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C

Endelig avduket: McLarens sportsbil

I dag har endelig McLaren sluppet de første offisielle bilder av sin kommende sportsbil. Hi-tech og lekre linjer i skjønn forening.

Publisert Sist oppdatert

Det er liten tvil om at en av inspirasjonskildene til denne har vært McLarens legendariske F1. Men det er heller ingen overraskelse, etter de spionbilder og datamanipulasjoner vi har presentert her på BilNorge det siste året.

SE SISTE SPIONBILDER HER

Navnet blir imidlertid ikke det vi har brukt i våre forhåndsomtaler, P11. I stedet går de for en betegnelse som får klokker til å ringe for McLarens F1-entusiaster: MP4-12C.

LES: MERCEDES LAGER SIN EGEN SPORTSBIL

MP4 er den tradisjonelle betegnelsen på deres F1-biler, etterfulgt av et siffer som antyder hvor i rekken de befinner seg. 12-tallet står i dette tilfellet for strategiske konkurranseegenskaper og C for Carbon.

Nå er det ikke Formel 1-selskapet som skal produsere sportsbilen, men det selvstendige McLaren Automotive. Selskapet befinner seg i det samme høyteknologiske palasset i Woking, og kommer selvsagt til å dra nytte av ressurser og erfaring innhentet fra F1-satsningen.

Gammel drøm

Det er tidligere teamsjef, Ron Dennis, som leder sportsbilsatsningen som styreformann i McLaren Automotive. Og bilen blir ikke den eneste, men er bare den første i rekken av en serie sportsbiler i årene fremover.

Selv om McLaren er mest kjent gjennom Formel 1, kan de allerede se tilbake på to sportsbiler – Gordon Murrays legendariske McLaren F1 fra 1993 til 1998 og de senere års Mercedes-Benz SLR McLaren (2003 – 2009).

”Det er en av mine gamle drømmer å lansere en portefølje med høyytelses sportsbiler som setter nye standarder i bransjen,” hevder Ron Dennis.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

”Vi startet med ekte entusiastbiler for snart 20 år siden. Med den ”leading edge” teknologi vi har bygget opp i våre selskaper siden den gang, mener jeg vi nå er i en perfekt posisjon til å åpne et nytt kapittel i McLarens historie.”

Som F1-bilene er også MP4-12C bygget rundt et chassis i karbonfiber, og i følge McLaren er det første gang en bil i dette segmentet er bygget opp etter en slik F1-oppskrift, og også første gang en gatebil er basert på en monocoque-struktur av denne typen.

Dette gir ikke bare bilen unike kjøreegenskaper, men bidrar også positivt med hensyn til sikkerhet, økonomi og praktisk anvendelse.

Hjemmelaget

Den midtmotoriserte bilen er tvers igjennom McLaren, inkludert twin turbo V8-motoren på 3,8 liter som yter i overkant av 600 hk. Denne er koblet til McLarens egenutviklede gearkasse, en 7-trinns SSG (Seamless Shift dual clutch Gearbox).

Toseteren skal inn i et segment hvor den møter utfordrere fra typiske sportsbilprodusenter som for eksempel Porsche, Ferrari, Lamborghini og Aston Martin. I Storbritannia betyr det en pris i området 125.000 til 175.000 pund.

McLaren påstår at bilen har det høyeste hk/CO2-forhold i bilindustrien, uansett hva man sammenligner med av bensin- og dieselhybrider.

Vektoptimalisert

Når de snakker om bilens ytelser, er de ikke bare opptatt av akselerasjon og toppfart, men minst like fokusert på detaljer som bremsing under forskjellige forhold, effektivitet i hele drivlinjen, CO2-utslipp etc.

Vekt er en viktig faktor for å oppnå best mulige ytelser og kjøreegenskaper i en sportsbil. Monococquen i karbonfiber gjør at man kan benytte lettere karosseripaneler. Fører og passasjer sitter tett sammen for å gjøre bilen så kompakt som mulig.

Bremsene er utført i aluminium, noe som alene gir en besparelse på ca åtte kg sammenlignet med keramiske bremser. Eksosanlegget er fremstilt i lette materialer og går rett ut fra motoren for å spare plass, og derigjennom vekt.

McLaren skal lansere MP4-12C i 2011, og regner med at sportsbilmarkedet da igjen blir attraktivt etter en nedgang som følge av den økonomiske krisen det siste året. I 2007 utgjorde segmentet 27.000 biler på verdensbasis, opp fra 8.000 i år 2000.

Første år planlegger McLaren å produsere 1.000 biler, og de regner med å ganske ubesværet kunne omsette et slikt antall.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

SE VIDEO MED JAY LENO PÅ YOUTUBE:

Powered by Labrador CMS