Skuffet markedet: Det ble en dårlig dag på børsen da styreformann John Elkann (t.v.) og Ferrari-topp Benedetto Vigna presenterte selskapets fremtidige utsikter og delte nyheter om elbilen Elettrica.

Elektrosjokk fra Ferrari

Ferrari arrangerte sin såkalte Capital Day for analytikere torsdag og snakket om fremtiden. Aksjekursen har ikke falt så mye siden Ferrari gikk på børs.

Publisert Sist oppdatert

Det var to store budskap luksusprodukt-produsenten Ferrari kom med på da de møtte investorer og analytikere torsdag. Det ene var detaljer om den kommende elbilen. Det andre var en prognose om årets omsetning:

Ca. 7,1 milliarder dollars, litt opp i forhold til en tidligere prognose på $ 7 mill.

Dessuten så de frem mot en omsetning på $ 9 milliarder i 2030 med en driftsinntekt på $ 3,6 milliarder.

Åpenbart mer konservativt enn markedet hadde ventet for på Milano-børsen sank aksjekursen med 14 % og etter at børsen åpnet i New York ble fallet enda litt større.

Ironien var at Ferrari, som handles under koden RACE, gikk på børs i oktober 2025 og kunne feire ti-års jubileet med det største fallet i aksjens historie.

Nå har ikke de aksjonærene som har vært med siden start noe særlig å klage over, og sammenliknet med andre bilfabrikker er Ferraris resultater hinsides hva andre kan drømme om.

Ikke superbil

Men så var det den nye bilen da. Ferrari Elettrica.

Kanskje den også skuffet litt, for det ble presisert at dette ikke skulle bli noen superbil.

- Det er simpelthen ikke mulig å bygge en batterielektrisk superbil med dagens teknologi, sa sjefen selv, Benedetto Vigna.

I stedet kan vi se frem mot en fire dørs bil, med svært avanserte spesifikasjoner – men en bil beregnet på «familie og venner».

Omtrent alt av bilen ble vist frem, bortsett fra karosseriet og interiøret. Det må vi vente på et halvt år til – og for en gangs skyld, etter at Pininfarina var hoffskredder, har de hentet hjelp uttaskjærs.

60 patenter

Designen kommer fra LoveFrom, San Fransisco-selskapet stiftet av Sir Jony Ive – tidligere Apple-formgiver.

Men ellers er det nesten utrolig alt det elektriske Ferrari har utviklet og produserer selv. Det sies at 60 egne patenter er brukt i denne bilen.

Nå er jo ikke el. helt ukjent for dem. I Formel 1 har jo hybridløsninger eksistert lenge, og Ferrari kan se tilbake til 2010 da den første HY-KERS dukket opp, prototypen til LaFerrari som ledet til plug-in modellene deres.

Men nå har dette gått så langt at de har satt opp sitt eget el-bygg der produksjonen skal skje, og det er ikke snakk om noe begrenset opplag her, nei.

Riktignok må du sikkert stå i kø for denne også når utleveringene starter om et år. Men det er ikke lagt opp til at dette skal bli et spekulasjonsobjekt i strengt nummerert opplag.

Elkann og Vigna studerer komponentene til den nye elektriske bilen.

1000 hester i boost-modus

Kort beskrevet består bilen av fire motorer der de to foran kan kobles ut for å spare strøm. Det ytes max. 210 kW foran og 620 kW bak.

Dette er Ferraris egne motorer, ren F1-teknikk, som gjerne gjør 30.000 omdreininger. Drivenhetene i begge ender er montert på selvstendige hjelperammer – den bak er den største aluminiumkomponenten noensinne, fra Ferrari.

Elettrica får den største aluminiumkomponenten noensinne, fra Ferrari.

En av grunnene er å isolere bilen fra høyfrekvente vibrasjoner – her skal komfortbildet gjøres maksimalt.

Mellom hjulene ligger batteripakken på hele 122 kWt som mater et 880 V nettverk. Det hele med en energitetthet på 195 Wt/kg – og det er høyt sier de som har greie på sånt.

Denne delen av bilen er hele veien konstruert med lavt tyngdepunkt for øyet. De sier at her er tyngdepunktet åtte cm. lavere enn for en tilsvarende forbrenningsmotor-bil.

Rekkevidde oppgis til 530 km. og den kan lades med inntil 350 kW.

Plattformen til Elettrica.

Motorene gjør altså mer enn 1000 hester i boost-modus, og de sørger igjen for at du når 100 på 2,5 sekunder – da tenker jeg venner og familie er fornøyd hvis du ikke advarte dem på forhånd – og toppfarten skal være 310 km/t.

2.300 kg er mye, men ikke ekstremt mye, med 53 % på bakhjulene.

Elektro-komponentene er med på å forklare den lave vekten. E-akselen bak (la oss kalle den det) veier 129 kg. Den foran er nede på 65 kg.

Målene er ikke oppgitt siden karosseriet ikke er der enda, men akselavstanden er på 2960 mm. Det er helt sikkert noen av dere der ut som kan fortelle meg om Ferrari noensinne har hatt større akselavstand på en produksjonsbil.

Elbilboble

Vi kommer sikkert til å få flere drypp om denne nye Ferrarien i tiden fremover, men en ting er verdt å merke seg.

Også Ferrari har åpenbart levd i en elbilboble som har vært litt for optimistisk og ikke forankret i virkeligheten.

Det presiserte de på Kapital-dagen (og sluttet seg dermed til resten av den europeiske bilindustrien) da de fortalte at de kutter på elbil-prognosene sine.

Tidligere har de sagt at i 2030 skal 40 % av bilene deres være batterielektriske. Nå er den splitten halvert til 20 %. Og deres andre BEV-modell er utsatt til 2028.

Lamborghini har allerede satt seg på gjerdet og flyttet sin første elbil fra 2028 til 2029.

Powered by Labrador CMS