Maria Grazia Davino, Europa-sjef for BYD.

BYDs Europa-sjef: - Forhandlerne er nøkkelen

Når potensielle kunder prøvekjører en BYD, ender det ofte med kjøp. Det skyldes ikke bare bilen, ifølge selskapets toppsjef i Europa, Maria Grazia Davino. 

Publisert

BYD vokser raskt i Europa – og i juli 2025 hadde merket 1,1 % markedsandel av nye nyregistreringene i EU, opp 0,4 % fra året før. 

I første halvår 2025 økte salget med over 250 % sammenlignet med samme periode i 2024, mens EU totalt falt med 0,7 %.

BYDs nye Europa-sjef, Maria Grazia Davino, tillegger forhandlerne en nøkkelrolle for å sikre fortsatt vekst:

- Konverteringsraten fra prøvekjøring til kjøp er enestående i hvert marked, sier Davino i et intervju med Euronews.

Hun legger til at BYD aktivt jobber med å bygge opp forhandlerapparatet og øke kompetansen:

- Antallet ansatte hos forhandlerne vokser, og vi må ha et visst antall kvalifiserte selgere. Derfor bidrar vi også til opplæring og til å løfte kompetansen.

Davino understreker at BYD ikke bare vil «erobre» markeder, men ønsker å «berike industrien» med teknologisk kompetanse og sterke produkter.

Lang fartstid i bilbransjen

Italienske Maria Grazia Davino kom sist fra stillingen som Stellantis-sjef i Storbritannia.

Hun har jobbet for Lamborghini, Fiat Chrysler Automobiles og har vært salgs- og markedsføringssjef for Stellantis i Europa.

For å møte økt konkurranse og høye importavgifter fra EU planlegger BYD å starte produksjon i Ungarn. Fabrikken er under oppføring og skal på lengre sikt ha en kapasitet på 300.000 biler i året.

I Norge har BYD økt sin markedsandel hittil i år med 1,3 prosentpoeng.

Per 9. oktober er BYD Norges 12. største bilmerke, med 3.677 registrerte biler – en fremgang i antall biler på 109 % sammenliknet med i fjor. 

I Norge er det Sealion 7 som er BYD-lokomotivet.
Powered by Labrador CMS