Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mercedes-Benz SLS AMG
Foto: Jon Winding-Sørensen

Mercedes med flygeldører

Dette skal være den grønneste, mest snusfornuftig bærekraftige Frankfurt noensinne. Og allikevel tok det oss seks timer før vi klarte å se nesten det hele av en 571-hesters, 1600 kg tung upraktisk toseter. Tjukt av folk er ikke fornavnet!

Publisert Sist oppdatert

Vi har jo lenge visst at Mercedes, eller riktigere AMG, har arbeidet med en avløser til SLR McLaren anakronismen. Og at de samtidig ønsket å trekke linjene tilbake til 50-årshelten, 300 SL. Fremdeles noe av det nydeligste som står på fire smale hjul.

Etter masse lekkasjer, ble endelig teppet trukket av. SLS er vist og folk var, av en eller annen grunn, i ekstase.

SE: SLS på video og bilder

Mercedes hadde masse annet spennende på standen. Magre E-klasse biler, veldig magre. En ny serie B-Klasse-baserte spennende modeller med strøm eller hydrogen. Den største S’en med hybrid. Men nei takk. Det var SLS vi skulle ha – 25 i dybden.

La meg si det slik: Jeg var underveldet av SLR McLaren og har full forståelse for at Gordon Murray, geniet bak blant annet McLaren F1, hoppet av da han ble pålagt å gjøre slike oppgaver.

I den nye SLS kan man derimot skimte forsøk på avansert innsats. Det er dessverre slik at vi må fastslå at 1600 kg faktisk er en prestasjon – vi snakker tross alt om en stor bil. Aluminiumteknikken er brukt intelligent her.

Og vi må også fastslå at 13,2 liter/100 km også er segment-beste. Hvorfor de har valgt å begrense toppfarten elektronisk til 317 (hvorfor ikke 300 eller 320?) km/t, er derimot et lite mysterium. Ting tyder imidlertid på at dette kunne gått fortere.

Det som er spennende er at bilen også er lagt ut til å ta el-drift. Det er snart flere superbiler på strøm enn det er elektriske bybiler, og denne vil bli den mest spennende av dem alle.

Fire elektro-motorer kommer til å yte litt (ca. 5 prosent) mindre enn bensinmotoren, til gjengjeld øker dreiemomentet med 230 Nm til 880. Aks i samme klasse som bensinutgaven, under 4 sekunder til 100.

Jeg har en følelse av at det kan bli en slags introduksjon av bilen om ikke så lenge, så jeg overlater alle de kjedelige fakta til da. Men bør vel føye til at det allerede er bestilling på to slike til Norge. Denne gleder jeg meg faktisk til.

Men så var det dørene da. Flügel-tür på tysk. Gull wing på engelsk. Måkevinger – kanskje – på norsk. Jeg er spendt på cabrioleten. 300 SL ble aldri den samme da de kappa taket.

Powered by Labrador CMS