Maserati : Maserati, pionerer igjen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Maserati, pionerer igjen
Når Maserati nå viser en åpen firepersoners, fortsetter de bare sin sterkt undervurderte pionerinnsats.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Alle som har litt peiling på historie vet jo at Porsche Panamera oppfant den nye bilklassen, Superbil med 4 dører. Hvis vi ikke skal regne med Mercedes-Benz CLS i AMG-utgave da.

I hvert fall kom Aston Martin Rapide rett etter og så har Bugatti vist sin i en lukket forsamling, så dette er visst i ferd med å bli en trend.

Tidlig ute

Fordi det er alt for lett å glemme at dersom vi ser bort fra en og annen førkrigsbil, var det vel Maserati som fant opp denne biltypen. De kalte den det den var også, Quattroporte het den i 1963.

Da hadde forresten Maserati hatt både automatgir og klimaanlegg, lenge før det falt Ferrari inn å forsøke noe så femi.

LES: Maseratis fantastiske historie

Men Quattroportene til Maser har eksistert helt opp til vår tid, og dagens er jommen en man burde ta med i betraktning hvis det er denne type bil man ønsker seg.

Etter Quattroporten var det Lamborghini som forsøkte seg, i 1968. Espada het den praktfulle modellen som virkelig så ut som en Superbil også.

Ikke fire dører riktignok, men fire fullverdige seter. Og slett ikke de samme linjene som i to-seterne, den var langt unna både 1965 Miura og 1971 Countach, men ingen skulle være i tvil om at her var det plass til fire personer som kunne fraktes fort. Fryktelig fort.

Stamfar

Men la oss leke at Quattroporten er stamfar til dagens superfamiliebiler. Dermed kan vi slå fast at igjen ligger den Fiat-eide Modena-fabrikken to hestehoder foran.

Riktignok opptrådte Mercedes-Benz med en liknende ide på Detroit-utstillingen i 2007, men Ocean Drive (som var det greie navnet på modellen), forble bare et konsept, en ide.

Så det var Maserati som fikk æren av å presentere det århundrets – i hvert fall – første fireseters superbil. Halvsuper i hvert fall. Den er bygget på GranTurismo-rammen, og ikke på den 12 cm lenger (akselavstand) Quattroporte-plattformen.

Men et kjapt dypp i baksetet, fortalte at dette var så god plass at her var passasjerene virkelig levende passasjerer og ikke bare accessoirer for en tur opp og ned strandpromenaden.

LES OGSÅ: Åpen S-flirt

Stivest

Jeg ble forsikret at denne bilen var den stiveste i klassen, men mens jeg kunne alle verdiene utenat den gangen de endte på noe som hadde med grader og kilo å gjøre, får jeg nå servert 75.000 DaN/m/rad med en dynamisk torsjonsfrekvens på 27,2 Hz.

Det eneste det forteller meg er at nå er det virkelig på tide jeg leser meg opp på dette igjen.

Det er vel ingen grunn til å repetere fabrikkens forsikringer om luksus og komfort, og Skyhook-fjæringen har jeg hørt norske kunder skryte av også. Taket er heldigvis av stoff, trelags, og kan senkes eller heves i løpet av 28 sekunder, mens bilen beveger seg. Ikke med mer enn 30 km/t da.

V8-motoren er på 4,7 liter og gir her 440 hester. En toppfart på oppunder 300 km/t for en fireseters cabriolet, høres da vel egentlig ganske Super ut?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: