BYD Yangwang U9X setter ny fartsrekord med Marc Basseng bak rattet.

Nå tar de toppfarten fra oss også!

Kineserne brauter seg frem på mange kanter. Nå rapper de jommen alle toppfartene våre også.

Publisert

Noe har vi kunnet stole på.

Koenigsegg og Rimac og Bugatti og slike som alltid har en eller annen hastighetsrekord i lommen. Eller skal ut og hente en ny til uken.

Nå kan vi ikke regne med dem heller – nå er det kommet en fersk og frekk BYD-filial som heter Yangwang som skal rote til dette også.

Merket dukket om som en luksusvariant i slutten av 2022. Det tok ikke lang tid før de presenterte seg som Hyberbil-produsent også.

U9 debuterte på Shanghai-utstillingen i 2024. Ikke bare så den rå ut og hadde godt over 1.000 hester. Den hadde også hydraulisk fjæring.

Først og fremst var fjæringen konstruert for faste kjøreegenskaper og så mye komfort man kan vente fra en slik bil. Men den kunne løfte bilen ganske høyt opp i hvert hjørne som et våpen mot krengning og nikking og sånt. Men dermed kunne den også vise frem sine enestående party tricks:

Den kunne danse.

Med muligheter for å justere 500 mm. per sekund kan føre seg med mange forskjellige danserytmer denne her, ja.

Ikke veldig nyttig for en bil, kanskje, men morsomt for en leken bileier som alltid skal ha det siste og det nyeste.

Dansebil er det foreløpig ingen naboer som har.

Bilen ble en hyppig besøkende på Nürburg Ring med glimrende tider, rett på nordsiden av 7 minutter.

Inviterte pressen

Den er i produksjon og der listeprisen på noe tilsvarende europeisk eller amerikansk godt kan overstige fire millioner dollars er denne listeført til noe som tilsvarer snaue 250.000,-!

Ikke rart noen begynner å lure.

Nå lurer de enda mer, for BYD bygde en spesialutgave de kalte U9X, ga den fire væskekjølte motorer på til sammen 2.176 kW som kan komme opp i 30.000 omdreininger. Det hele matet fra en 1.200 Volt arkitektur.

Der finner du ikke mange hyllevareprodukter nei. Men Stella Li, BYDs europeiske overmenneske, fortalte at 99,1 % av bilen kom fra eget hus.

Når hun fortalte det?

Jo de var så sikre på å sette ny rekord at da de pakket sammen på Nürburgring og slo opp teltene igjen på Volkswagen Gruppens gamle testbane i Papenburg som har sett så mange rekorder bli slått, inviterte hun like godt pressen.

BYD-toppen Stella Li

Det de etter en stund kunne feire var en utflukt i begge retninger der snittfarten endte opp med 496,22 km/t.

Bak rattet satt den tyske racerføreren Marc Basseng. Han har kjørt fort før, han. Den forrige rekorden han hentet hjem var da han gjorde 439 km/t med den japanske, Torino-bygde, Aspark Owl i fjor.

Men da nådde han ikke målet, som var å slette Bugattis rekord på 490 km/t.

Den rekorden ble parkert med Yangwang-utflukten.

Fornøyd BYD-gjeng, med Stella Li og racerfører Marc Basseng foran.

Hvem tar 500?

Men synd, selvfølgelig, at fremdeles venter 500-tallet på å bli erobret.

Det er verdt å notere at dette greide partene uten noen hjelp fra spesielle Michelin- eller Pirelli dekk. Bilen veide tross alt 2,5 tonn, og med mengder av aero-utvekster lå nok marktrykket godt over dette.

Dekkene kom fra en fabrikk som er ikke er kinesisk, men som kommer fra Malaysia og som heter Giti.

BYD Yangwang U9X imponerer med 496,22 km/t.

De har sponset det britiske truckracing-mesterskapet noen år nå, så de er vant til høy vekt.

Men ikke i 500 km/t.

Det håndterte de også glimrende. At de byttet dekk mellom hvert kjøring var bare rene forholdsregler, og åpenbart egentlig ikke nødvendig.

Så får vi se da.

Hvor lenge holder svenskene og kroatene seg i ro? Eller Bugatti? Eller en amerikaner som ingen har regnet med?

Ikke bare er det en rekord å slå, men 500 er jo et tall som virkelig inneholder litt prestisje.

Powered by Labrador CMS