Nye Vigo fra Dongfeng Europadebuterte under bilutstillingen i Torino.

Smart tilskudd til kompakt-klassen

Det er temmelig nøyaktig ett år siden Nammi Box ble lansert i Norge. Til under 200.000 kroner. Nå kommer storebror, samme fabrikk, samme importør, også rimelig og enda smartere.

Publisert

Hvorfor Dongfeng heter Dongfeng aner jeg ikke. Kanskje har det med å gjøre med at fabrikken ble opprettet etter ønske fra Mao Zedong.

Det navnet er bare morsomt to ganger – selv gutter i ten-årene blir fort lei av det.

Riktignok har navnet vært litt skjult frem til nå. Voyah har nøyd seg med å hete Voyah, men nå skal hele navnet med.

Og frem til nå har lillebroren, Box, vært gjemt bak en litt tåkete Nammi Box betegnelse, men også der begynnere produsentens navn å dukke opp nå. Hjemmesiden heter faktisk dong-feng.no.

Produsenten liker åpenbart den såkalte bilutstillingen i Torino så godt at de har blinket ut den til sine Europalanseringer. På tross av at den egentlig bare er en organisert parkeringsplass i parker og rundt palasser der biler vanligvis ikke har tilgang, der bilmerkenes representanter er den lokale forhandleren, og der den internasjonale pressen er bemerkelsesverdig fraværende.

Sympatisk storebror

I fjor lanserte nemlig Dongfeng sin Box der. I år heter debutanten Vigo.

Med 272 cm. har den nesten samme akselavstand som ID.4, og med 430 cm. er den snaue 30 cm. kortere uten at det var åpenbart at den var mindre inni.

Den konklusjonen ville kanskje blitt revidert dersom jeg hadde brukt målebånd, men jeg hadde i hvert fall bra plass i baksetet når jeg satt bak meg selv.

Bredden og høyden varierer med pluss to cm. i forhold til Folkevognen.

Forhjulsdrift, med en motor på 120 kW og 230 Nm dreiemoment. Batteriet er enten på 45 eller 52 kWt, med oppgitt rekkevidde på 401 eller 471 km.

Batteriet lades på 18 minutter, sies det, med 154 kW og på fem minutter har du forlenget rekkevidden med 114 km.

Varmepumpe, og en kort-parkeringsfunksjon der det ikke blir slått av noe strøm – i fall du for eksempel har noe liggende på lading, eller har et kjøleskap på gang, og der temperaturen holdes konstant mens du er ute en tur.

Nyttig praktiker

At bilen har seks dører blir nok en del av salgsargumentene. Bakluken er nemlig delt horisontalt litt under midten. Det betyr at der kan to fedre sitte og skjelle ut treneren mens de ser på ungenes fotballkamp, og regner det har de et lite tak over seg.

Baksetet kan legges helt ned, og med noe som ser ut som surrekroker på øverste dør er denne åpenbart beregnet på baktelt og skikkelige campingmuligheter.

Det er gode strømuttak for husholdningsutstyr, og ønsker man å lage et lokalt diskotek på campingplassen begynner dette å smake veldig av kinesisk tankesett ved at du har muligheter til å sette opp en utvendig kvalitets høyttaler.

Bagasjerommet er 500 liter stort med alle setene på plass. Under gulvet er det et skjult oppbevaringsrom, der høyden kan justeres.

Trunken foran har også litt plass: 49 liter.

Du trenger ikke kjøpe Range Rover for å ha tilgang til "split tailgate"

Innvendig er det ryddig og rent og gode materialer. To skjermer, en i 1 : 4 forhold er det som het instrumentbrett i gamle dager og en 12,8 tommer for infotainment.

Praktisk innredning.

Det er flere brytere og kontakter på plass, ikke alt kommanderes fra skjerm, og midtkonsollen er formet slik at du kjapt kan bevege deg fra det ene forsetet til det andre, hvis for eksempel trang parkering krever at du bruker den andre døra.

Bilen skal i produksjon rett over nyttår og er i Norge ikke lenge etter.

Den kommer til å starte på rundt 250.000 kroner og i den første runden burde det være mulig å flytte på 750 – 1.000 slike biler i løpet av 2026.

Den norske importøren Electric Way var tilstede med flere representanter. Her ved daglig leder Torje Sulland.

 

PS

Samtidig hadde Dongfeng tatt med seg det nye medlemmet av M-Hero familien. Mindre aggressiv enn den vi allerede har sett og som det er solgt noen av i Norge også. Denne er 5,1 meter lang, har en vadehøyde på 820 mm og en rekke andre friluft-argumenter og koster € 65.000 i Europa.

Med 27 sensorer og vegg-til-vegg førerstøtte systemer er det nok et kjent engelsk merke som kommer til å merke denne.

På tross av at den er en hybrid – samlet effekt 505 kW – er det mulig den vil bli importert. Vi kommer tilbake til denne.

Powered by Labrador CMS