EV4 er første elektrisk bygde Kia i Europa.

PRØVEKJØRT: Kia EV4

En Kia for alle

Med to nye modeller innen året er omme, er Kia på vei mot gamle høyder i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Fra å ha surfet på medgang og høye volum, ble 2023 og særlig 2024 tunge år for Kia i Norge med salgspiler som pekte bratt nedover. Forklaringen ligger ikke minst i mangel på modeller tilpasset det norske markedet. Nå er derimot humøret tilbake. Nye modeller er på vei inn og salget i år var midt i september opp 150 prosent i følge OFV-tall. I 2026 ventes betydelig vekst.

– Vi gleder oss til å ha en Kia for alle, sier merkets norske kommunikasjonssjef Christian Lagaard. For innen året er omme suppleres modellutvalget med både SUV, kombi og varebil før en liten og rimelig modell under navnet EV2, vist som konsept på den nylig avsluttede IAA i München, lanseres neste år.

Dette er Kias modellprogram:

* EV2 (2026)
* EV3 (bestselger i år)
* EV4 (sent i år)
* EV5 (sent i år)
* EV6 (oppgradert)
* EV6 GT (oppgradert)
* EV9 (nå også som GT)
* GT/4x4-varianter av EV3, EV4 og EV5 kommer.

Dette er varebilene:

* EV9
* PV5 (sent i år)

Så langt i år står SUV-ene inkludert crossovervariantene for tre av fire nysolgte personbiler i Norge, viser statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Men flere europeiske bilprodusenter er på vei inn med elektriske lavbygg, så når Kia mot slutten av året lanserer to modeller nye modeller, EV4 og EV5, begge bygd over samme tekniske lest som EV3, er EV4 lavbygd kombi med stor hekkluke og EV5 SUV-en.

Vi gleder oss til å ha en Kia for alle

Kommunikasjonssjef Christian Laagaard

EV5 blir bestselger

Lagaard regner som sikkert at EV5 ender som Kias bestselger i Norge neste år, men at EV4 blir viktig for å komplettere modellutvalget.

Forhjulsdrevne EV4 (kommer også med 4x4) blir Kias første europeiske elbil, utviklet i og for Europa og produsert i Zilina i Slovakia. En koreansk produsert firedørs kupeliknende sedanvariant med tradisjonelt bagasjeromslokk og dårligere takhøyde bak enn i kombien, settes trolig på vent i Norge, eller droppes.

Kia lister opp VW ID.3, Cupra Born, Peugeot e-308 og Opel Astra-e som viktige konkurrenter til V4 i Europa. I Norge bør MG og BYD legges til.

Mye plass – mye utstyr

EV4 er på alle måter et trivelig bekjentskap, 4,45 meter lang med god plass i baksetet både til bein og hode. Ganske høy sittestilling gjør det komfortabelt å være baksetepassasjer uten å stange i glasstaket som dekker nærmest hele bilens takflate. Hvorfor forsetet ikke nevnes først skyldes ganske enkelt at der har man det nesten alltid bra uansett kroppsfasong.

Som i Kiaer flest er det tre trinns varme og kjøling i setene foran, tre trinns varme i baksetet og to trinns varme i rattet. Her er et vell av fysiske knapper for viktige funksjoner, hurtigknapper for å slå av alarmer (enn så lenge det vil være lovlig) og ganske oversiktlige menyer både på instrumentskjermen (12,3 tommer) og de to andre skjermene med senterdisplay på 12,3 tommer og klimakontrolldisplay på 5,3 tommer. Bilen har headupdisplay. Materialvalget gjør det trivelig å oppholde seg i EV4. Den oppleves ikke kjip på grensen til simpel som noen av dens konkurrenter framstår som.

400 volt teknologi

Fordi EV4 bygges over samme tekniske lest som EV3 er de tekniske løsningene ganske like med motor foran ytende 204 hk/283 Nm. Batteripakkene på 58,3 og 81,4 kWt er også identiske, men så tungt rekkevidde vektlegges hos norske bilkunder, droppes trolig den minste batteripakken som i tilfellet EV4 betyr rekkevidde på 440 km mot 625 km med den største pakken.

Mens EV6 og EV9 baseres på 800 volt teknologi, er dette nedskalert til 400 volt på de rimeligere modellene, ikke minst fordi små/mellomstore biler sjeldnere enn store biler brukes på lange reiser. Med mest hjemmelading holder det med 128 kW hurtigladekapasitet. Uansett lades EV4 med det største batteriet under optimale forhold fra 10 til 80 prosent kapasitet på 31 minutter hvilket betyr, fortsatt under optimale forhold, at 140 km ny rekkevidde lades på 10 minutter.

Skifter karakter

EV4 vekker ikke på noen måte oppsikt, men gjør jobben den er tenkt til, å dekke bruksbehovene til par og små familier. Bagasjerommet oppgis å laste 435 liter, men det inkluderer rommet under gulvet som er eneste sted å oppbevare ladekabelen. EV4 har ingen frunk. Skiluke har den heller ikke.

I normalmodus kjører EV4 helt ordinært, men bilen skifter karakter umiddelbart når kjøreprogrammet endres til sport. Da trer et snev av sportsbilegenskaper fram i den drøyt 1.900 kg tunge bilen og spørsmålet melder seg umiddelbart om hvorfor ikke sport er det normale?

Pris er i skrivende stund ikke klart for verken EV4 eller EV5 annet enn de de begge kommer til å befinne seg mellom EV3 og EV6.

OPPSUMMERT

Kias første europeisk produserte kompaktelbil har både lang rekkevidde godt med plass. Pris avgjør dens suksess og om lavbygd kombi kan konkurrere med høybygd SUV.

Kia EV4 GT-line

Pris fraIkke klar
Pris testbilIkke klar
MotorEl/204 hk/283 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t(7,4)/7,7 sek
Toppfart170 km/t
Batteri(58,3)/81,4 kWt
Lading DC/AC128/11 kW
Lading 10/20-80% (oppgitt)(29)/31 min
Strømforbruk (oppgitt)14,4 - 15,1/100 km
Rekkevidde (WLTP)(440)/625 km
V2L3,3 kWt
Dimensjoner (L/B/H)445/186/149 cm
Akselavstand282 cm
Bilvekt1 912 kg
Nyttelast inkl fører443 kg
BakkeklaringIkke oppgitt
Tilhengervekt1 000 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak435 - 1 415 liter
Garanti/km7 år/150 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent

EV4 er klar for Norge mot slutten av året.
Den enkleste EV4-varianten har toeiket ratt.
Lett å orientere seg her.
40/60 splitt, men ingen skiluke.
Ladekabelrom under bagasjeromsgulvet. EV4 har ingen frunk.
Takk og pris for at knapper er på vei tilbake.
Varme og kjøling i flere trinn.
Tydelig profil på EV4s hekk.
Sete- og rattvarme betjenes fra dørpanelet.
EV4 som kupe-sedan. Ikke avgjort om den tas til Norge.
Dypt, men tradisjonelt bagasjerom.
Powered by Labrador CMS