-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

PRØVEKJØRT: Kia EV4
En Kia for alle
Med to nye modeller innen året er omme, er Kia på vei mot gamle høyder i Norge.
Fra å ha surfet på medgang og høye volum, ble 2023 og særlig 2024 tunge år for Kia i Norge med salgspiler som pekte bratt nedover. Forklaringen ligger ikke minst i mangel på modeller tilpasset det norske markedet. Nå er derimot humøret tilbake. Nye modeller er på vei inn og salget i år var midt i september opp 150 prosent i følge OFV-tall. I 2026 ventes betydelig vekst.
– Vi gleder oss til å ha en Kia for alle, sier merkets norske kommunikasjonssjef Christian Lagaard. For innen året er omme suppleres modellutvalget med både SUV, kombi og varebil før en liten og rimelig modell under navnet EV2, vist som konsept på den nylig avsluttede IAA i München, lanseres neste år.
Dette er Kias modellprogram:
* EV2 (2026)
* EV3 (bestselger i år)
* EV4 (sent i år)
* EV5 (sent i år)
* EV6 (oppgradert)
* EV6 GT (oppgradert)
* EV9 (nå også som GT)
* GT/4x4-varianter av EV3, EV4 og EV5 kommer.
Dette er varebilene:
* EV9
* PV5 (sent i år)
Så langt i år står SUV-ene inkludert crossovervariantene for tre av fire nysolgte personbiler i Norge, viser statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Men flere europeiske bilprodusenter er på vei inn med elektriske lavbygg, så når Kia mot slutten av året lanserer to modeller nye modeller, EV4 og EV5, begge bygd over samme tekniske lest som EV3, er EV4 lavbygd kombi med stor hekkluke og EV5 SUV-en.
Vi gleder oss til å ha en Kia for alle
Kommunikasjonssjef Christian Laagaard
EV5 blir bestselger
Lagaard regner som sikkert at EV5 ender som Kias bestselger i Norge neste år, men at EV4 blir viktig for å komplettere modellutvalget.
Forhjulsdrevne EV4 (kommer også med 4x4) blir Kias første europeiske elbil, utviklet i og for Europa og produsert i Zilina i Slovakia. En koreansk produsert firedørs kupeliknende sedanvariant med tradisjonelt bagasjeromslokk og dårligere takhøyde bak enn i kombien, settes trolig på vent i Norge, eller droppes.
Kia lister opp VW ID.3, Cupra Born, Peugeot e-308 og Opel Astra-e som viktige konkurrenter til V4 i Europa. I Norge bør MG og BYD legges til.
Mye plass – mye utstyr
EV4 er på alle måter et trivelig bekjentskap, 4,45 meter lang med god plass i baksetet både til bein og hode. Ganske høy sittestilling gjør det komfortabelt å være baksetepassasjer uten å stange i glasstaket som dekker nærmest hele bilens takflate. Hvorfor forsetet ikke nevnes først skyldes ganske enkelt at der har man det nesten alltid bra uansett kroppsfasong.
Som i Kiaer flest er det tre trinns varme og kjøling i setene foran, tre trinns varme i baksetet og to trinns varme i rattet. Her er et vell av fysiske knapper for viktige funksjoner, hurtigknapper for å slå av alarmer (enn så lenge det vil være lovlig) og ganske oversiktlige menyer både på instrumentskjermen (12,3 tommer) og de to andre skjermene med senterdisplay på 12,3 tommer og klimakontrolldisplay på 5,3 tommer. Bilen har headupdisplay. Materialvalget gjør det trivelig å oppholde seg i EV4. Den oppleves ikke kjip på grensen til simpel som noen av dens konkurrenter framstår som.
400 volt teknologi
Fordi EV4 bygges over samme tekniske lest som EV3 er de tekniske løsningene ganske like med motor foran ytende 204 hk/283 Nm. Batteripakkene på 58,3 og 81,4 kWt er også identiske, men så tungt rekkevidde vektlegges hos norske bilkunder, droppes trolig den minste batteripakken som i tilfellet EV4 betyr rekkevidde på 440 km mot 625 km med den største pakken.
Mens EV6 og EV9 baseres på 800 volt teknologi, er dette nedskalert til 400 volt på de rimeligere modellene, ikke minst fordi små/mellomstore biler sjeldnere enn store biler brukes på lange reiser. Med mest hjemmelading holder det med 128 kW hurtigladekapasitet. Uansett lades EV4 med det største batteriet under optimale forhold fra 10 til 80 prosent kapasitet på 31 minutter hvilket betyr, fortsatt under optimale forhold, at 140 km ny rekkevidde lades på 10 minutter.
Skifter karakter
EV4 vekker ikke på noen måte oppsikt, men gjør jobben den er tenkt til, å dekke bruksbehovene til par og små familier. Bagasjerommet oppgis å laste 435 liter, men det inkluderer rommet under gulvet som er eneste sted å oppbevare ladekabelen. EV4 har ingen frunk. Skiluke har den heller ikke.
I normalmodus kjører EV4 helt ordinært, men bilen skifter karakter umiddelbart når kjøreprogrammet endres til sport. Da trer et snev av sportsbilegenskaper fram i den drøyt 1.900 kg tunge bilen og spørsmålet melder seg umiddelbart om hvorfor ikke sport er det normale?
Pris er i skrivende stund ikke klart for verken EV4 eller EV5 annet enn de de begge kommer til å befinne seg mellom EV3 og EV6.
OPPSUMMERT
Kias første europeisk produserte kompaktelbil har både lang rekkevidde godt med plass. Pris avgjør dens suksess og om lavbygd kombi kan konkurrere med høybygd SUV.
Kia EV4 GT-line
Pris fra | Ikke klar |
Pris testbil | Ikke klar |
Motor | El/204 hk/283 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | (7,4)/7,7 sek |
Toppfart | 170 km/t |
Batteri | (58,3)/81,4 kWt |
Lading DC/AC | 128/11 kW |
Lading 10/20-80% (oppgitt) | (29)/31 min |
Strømforbruk (oppgitt) | 14,4 - 15,1/100 km |
Rekkevidde (WLTP) | (440)/625 km |
V2L | 3,3 kWt |
Dimensjoner (L/B/H) | 445/186/149 cm |
Akselavstand | 282 cm |
Bilvekt | 1 912 kg |
Nyttelast inkl fører | 443 kg |
Bakkeklaring | Ikke oppgitt |
Tilhengervekt | 1 000 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 435 - 1 415 liter |
Garanti/km | 7 år/150 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent |