-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mazda ser mot Tokyo
Nå som Frankfurt-utstillingen er over, retter vi teleskopet mot Tokyo. Her forteller Mazda litt om sin øko-satsning.
Lørdag 24. oktober åpner bilutstillingen i Tokyo for publikum, og den pågår i nesten to uker. De lokale merkene blir selvsagt de største aktørene, og som ellers når en stor bilutstilling avvikles i våre dager, er det selvsagt fokus på miljø.
Mazda stiller med to nye motorserier og en ny automatkasse. I tillegg får hjemmepublikummet første anledning til å se Kiyora Concept. For BilNorges lesere betyr det gjensyn med et av fjorårets bidrag til bilutstillingen i Paris, et utstillingsvindu for neste generasjon miljø og sikkerhet på bilfronten.
LES OM: Mazdas bidrag til Paris 2008
Under paraplyene “Today”, “Tomorrow” og “The Future” viser Mazda teknologi som skal senke det gjennomsnittlige drivstofforbruket i deres bilpark med 30 prosent fra 2008 til 2015.
LES OM: Mazdas teknologi-marsj
For å oppnå denne målsetningen er Mazda opptatt av å forbedre alle de komponenter som kan påvirke bilens ytelser – motorer, transmisjoner, og lavere vekt på bilene.
SKY – for en blåere himmel
Mazda SKY er neste generasjon drivlinjer. Ordet SKY er brukt fordi målet er en blåere himmel, samtidig som ”the sky is the limit” for hva som kan oppnås når ukonvensjonell tenkning benyttes for å optimalisere drivlinjenes ytelser.
SKY-G er neste generasjon bensinmotorer med direkteinnsprøyting mens SKY-D er betegnelsen på dieselmotorene. Begge er mer effektive enn sine forgjengere, både med hensyn til ytelser og dreiemoment.
SKY-G er en toliters direkteinnsprøytet bensinmotor hvor ytelser og utslipp er forbedret med ca 15 prosent sammenlignet med dagens motstykke. Det tilsvarer litt forenklet forbruket til en Mazda2 i en Mazda3.
Enda større er forbedringen i SKY-D, en 2,2-liters dieselmotor. Her påstår Mazda at forbruket reduseres med 20 prosent, og sier det tilsvarer en Mazda6 med forbruk som en Mazda2.
SKY-Drive er en ny automatisk gearkasse som ytterligere skal forbedre forbruk og utslipp gjennom kjappere og mer effektive skift. Rundt fem prosent lavere forbruk skal kassen alene bidra med.
Utstillingsvindu
Sammen med de nye drivlinjene og Mazdas avanserte stopp/start-system, står den kompakte konseptbilen Kiyora. Denne er utstyrt med en 1,3-liters SKY-G motor og en kompakt, lettvekts 6-trinns automatkasse.
Bilen skal klare seg med rundt en tredels liter suppe på mila, takket være kombinasjonen av effektiv motor og gearkasse, i-stop stopp/start, regenerativ bremsing, avansert aerodynamikk og en slankeprosess som har medført at den er 100 kg lettere enn dagens Mazda i samme segment.
For pressen åpner Tokyo-utstillingen 21. oktober, og det skulle ikke forundre meg om du finner flere nyheter på BilNorge i den anledning.