- Dekk er ikke ferskvare

Et tre år gammelt ubrukt dekk er like godt som nytt, forutsatt at det er riktig lagret. Dekkfolk hos BilXtra-kjeden råder folk til ikke å se seg blinde på datomerket for produksjonsår.

Publisert Sist oppdatert

- Nå når folk skal legge om til vinterdekk er det nok mange som får råd på bensinstasjoner og andre steder om å kjøpe nytt bare fordi datomerket viser at det er en stund siden de gamle dekkene ble produsert, sier Ove Bakkemo, kjedesjef i verkstedkjeden Bilxtra til Newswire.

Han mener at det ikke er faglig belegg for å tenke så enkelt og minner om at forhandlere i USA har lov å selge et bildekk som nytt hele seks år etter at det er produsert.

- Her hjemme ser vi i altfor stor grad på dekk som ferskvare. Vi er for raske med å kaste. Det er uheldig for miljøet og gir dårlig biløkonomi, sier Bakkemo.

Han viser til undersøkelser i Sverige som konkluderte med at et ubrukt tre år gammelt vinterdekk hadde akkurat like gode egenskaper på is som et flunkende nytt dekk.

Riktig lagring

- Det stemmer at et dekk begynner å eldes først når det tas i bruk. Det er godt dokumentert gjennom undersøkelser vi har fått utført, sier teknisk talsmann Torsten Johansson i Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO).

STRO arbeider med fastsetting av tekniske normer innen dekk-, felg- og hjulindustrien på skandinavisk basis og samarbeider med både myndighetene og bilbransjen.

Riktig lagring er en forutsetning for organisasjonens friskmelding av eldre, ubrukte dekk.

- Dekk som har ligget på lager hos produsent eller en seriøs forhandler kan man stort sett være trygg på, sier Johansson.

- Unntaket er firmaer som oppevarer dekkene i stålcontainer utendørs. Det gir et ugunstig klima og store temperatursvingninger.

Spesielt vinterdekk risikerer å eldes raskt hvis de lagres feil, ifølge Johansson.

Hvis man lagrer dekk selv bør det skje i et mørkt, tørt og svalt rom med god luft. Dekkene må dessuten holdes unna oljeprodukter og annen forurensning, påpeker han.

Powered by Labrador CMS