-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Toyota viser mikro-iQ i Tokyo
FT-EV heter den og gjør Toyota iQ til en kjempe. Likevel skal den - i følge Toyota - romme fire personer.
Egentlig er vel iQ et ekesemplarisk eksempel på miniatyrisering. Utrolig hva man har fått plass til under det kompakte, og ganske frekke skallet.
Men FT-EV er liten. Liten som i LITEN. Mindre enn iQ.
Den er 273 centimeter lang (kort), som er 26 centimeter mindre enn iQ. I bredden er de like, 168 centimeter.
FT-EV skal også romme fire personer, hvor det skal være masse plass til to av dem. Disse kan fraktes 90 kilometer på fulle batterier - med en topphastighet på 100 km/t. For alle skjønner vel at en bil som heter EV til etternavn er elektrisk.
Plasstrikset denne gang er at alle kontroller skjer via det elektroniske, det er med andre ord ingen stive, mekaniske forbindelse fra pedaler eller ratt eller brytere.
Klikk på bildet i galleriet til høyre, så ser du at det heller ikke er noe ratt der.
Alle kommandoer passerer gjennom kabler som tar null plass og kan gjemmes langt vekk.
Dørene er skyvbare, elektrisk drevne, og en elegant løsning er de transparente klusterne med led-lys bak. Det betyr at føreren kan se gjennom hele hekken.
Imponerende er det også å se hvordan Toyota har klart å vedlikeholde et konsekvent design-tema for alle småbilene sine, fra Aygo og nedover. Og det morsomme er at jo mindre de blir jo tøffere ser de ut.
Det skulle ikke forundre meg om FT vil demonstrere det i praksis om ikke alt for lenge. Bilen, med innmat – avansert opphengning, glimrende demping og en elmotor kontroll som sikrer maks komfort, burde være oppskrift for gatebruk om ganske kort tid, det.