Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider
Nissan Land Glider

Nissans tandem

Tandem har ikke vært veldig populært siden Messerschmitt i 50-årene. Men nå kommer de i rask rekkefølge igjen. Først VW 1L i Frankfurt, og nå Nissans Land Glider til Tokyo.

Publisert Sist oppdatert

Her har vi – takk og pris – igjen en fremtidsbybil som virkelig ser litt fremtid ut, og ikke bare er en lett skrudd endring av kjente elementer. Dessuten har den det ekstremt viktige elementet at den er smal..

Jeg har nettopp tilbrakt en uke i en Toyota iQ igjen. Glimrende bil, jeg hadde ikke betenkt meg et øyeblikk på å sette meg inn i den og kjøre non stop til Frankfurt. Nå.

Men den er ingen motorsykkel. Og alle vet at grunnen til at man kan komme fort og forholdsvis stressless frem i bytrafikk med en motorsykkel, er fordi en motorsykkel er smal.

Det hjelper ikke om den er to meter lang og snur på en femøring (eller kanskje mer relevant: et kronestykke) dersom den samtidig er låvedørbred. Da er det allikevel bare å vente til en luke dukker opp.

Nissans fremtidsvisjon er 110 cm bred, såpass som 310 cm lang – 11 mer enn iQ - og 142 cm høy. Dessuten er akselavstanden 18 cm lenger enn på iQ, og akselavstand er akselavstand, uansett hvor genial dempingen på iQ er.

Nå er det ikke bare bredden på Land Glider som har motorsykkelpreg. Oppførselen i svingene har det også. Her har vi nemlig en firehjuls bil som tilter i svingene.

Steer by Wire gir selvfølgelig mange muligheter til å påvirke mer enn bare forhjulene. Så selv om tilting ikke hadde vært nødvendig (her snakker vi vel mest om bytrafikk i byhastigheter?) er det et sjarmerende trekk som kan være effektivt, ikke minst for veigrepet, når man er på en lengre, mer sprintete, helgetur.

De 17 gradene denne her lener seg inn i svingene, er selvfølgelig et stykke unna de 45 gradene på en sports motorsykkel med kneplatene i asfalten, men allikevel – det smaker av fugl.

Det er vel ingen overraskelse at Nissan beskriver denne som en el-drevet bil, Li-ion batterier og en motor i hvert av bakhjulene.

Det sies ikke noe om ytelse og prestasjoner, og det hadde vi kanskje ikke ventet heller. Men det som er interessant, er at Nissan ber oss se på dette prosjektet – ikke som en styling og design-flip, men som en seriøs illustrasjon av hvordan Nissan tenker når de ser inn i fremtiden og tenker på trafikk-korka byer.

Det er klart det er logikk i noe slikt som dette. Dersom slike kjøretøy blir et element i den fremtiden der man regner med at bilparken vil doble seg mellom 1989 og 2025, blir resultatet at alle de bilene ikke vil oppta mer plass enn det den halve bestanden med enorme biler i sin tid gjorde. Større areal med vei vil det nemlig ikke bli i den perioden.

Powered by Labrador CMS