-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Mazda i LA-fremtid
Arrangørene av bilutstillingen i Los Angeles har invitert Californias designsentra til å vise hvordan de ser for seg fremtiden. I dag viser vi Mazdas bidrag.
Bilutstillingen i Los Angeles bygger seg sakte og sikkert opp til å bli en skikkelig rival til Detroit. Bare geografien forteller jo egentlig hvor fordelen er, november i LA eller januar i snø-og-vind-Michigan?
En annen god ting med LA-messen er at de i mange år har fått bilfabrikkenes designsentra i California til å bidra med litt høyt-tenking. I år skulle de tenke om en bil for ungdom i 2030. En bil bygget for folk som har vokst opp med Internett, mobiltelefon og grenseløse muligheter for kommunikasjon. Audi/VW, GM, Honda, Mazda, Nissan og Toyota var de som var med i år med sine toppfolk.
Nå er det Mazdas tur til å presentere sin Souga. Men egentlig er det Max vi møter. Max er en av de mange unge LA-entreprenørene, de på mellom 16 og 23 år som har gjort det stort på å lage private brand-produkter på 3D-printere for sine kunder.
Mazda har fulgt nøye med på denne utviklingen og har utviklet sin VMazda, en web-side der man kan bygge sin egen bil ved hjelp av en virtuell design hjelper. Det ble mange eksperimenter og forsøk før Max var fornøyd, men da han sendte av gårde sin design ble bilen kjapt produsert på en av Mazdas VMazda produksjonsenheter.
Max betalte bare 2.000 dollars for selve bilen, men han vil betale for hver kilometer han bruker sin elektriske modell eller samme modell som for mobiltelefonen hans, eller bredbåndabonnementet.
Den bilen han bygget, som vi ser her, er en minimalistisk lettvekst sportscoupé med et ganske dramatisk eksteriør og masse nydelige detaljer. Det finne ikke antydninger av informasjons- eller underholdnings-elementer i bilen, slike ting er integrert i klær og tilbehør nå, så alle kontroller om bord i bilen er kun fører-orienterte.
Hos Mazda er det Dave Jenkins, sjef i studio som har jobbet sammen med Carlos Salaff, Jacques Flynn, Greg Lee, Tim Brown og Paula Seo. Salaff var forresten han som tegnet eksteriøret på Mazdas fantastiske Ryuga. Og det forrige jeg så fra Tim Brown var en ganske utrolig 4x4 Bentley SUV. Verden går åpenbart videre.