-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
VW-dusinet snart fullt
I dag blir det kjent at Volkswagen og Suzuki kommer til å inngå et langsiktig strategisk partnerskap. VW-Gruppen har kjøpt nesten 20 prosent av den japanske produsenten.
I følge Bloomberg News kjøper Volkswagen en aksjepost på 19,9 prosent i Suzuki Motor. Kjøpesummen er 223 milliarder yen, tilsvarende 14,5 milliarder norske kroner.
Da Volkswagen var i ferd med å sluke Porsche, sa toppsjefen Ferdinand Piëch at han alltid hadde ment at det var hyggeligere å snakke om et dusin enn om ti.
Porsche ble gruppens tiende merke, og spekulasjonene begynte med en gang om hvilke andre merker han hadde i tankene.
Da det skjedde store endringer i ledelsen hos MAN, ble det åpenbart at denne lastebilgiganten nok var blinket ut til å bli gruppens 11. merke, og de siste ukene har spekulasjonene gått høyt om at det var Suzuki som var utpekt som det 12.
Nå er det litt for tidlig å proklamere at dusinet er fullt, 20 prosent er ikke eierskap, og det presiseres i avtalen at begge selskapene skal opptre selvstendig.
Kjøpet skal betales med halvparten kontanter og halvparten VW-aksjer. Avtalen skal være klar i løpet av januar 2010.
Volkswagen-Gruppen har satt seg et helt klart mål: de skal bli større enn Toyota innen 2018.
Det er åpenbart at det ikke bare skal skje organisk, men også ved hjelp av oppkjøp. Da vil Suzuki kunne hjelpe til.
I fjor produserte de langt over en million biler, samtidig som Volkswagen-gruppen leverte 6,2 millioner. Summen er ikke langt unna Toyotas 7,8 millioner.
Men foreløpig er det for tidlig å legge Suzuki-tallene til Volkswagens, 20 prosent holder ikke i dette racet.