VW-dusinet snart fullt

I dag blir det kjent at Volkswagen og Suzuki kommer til å inngå et langsiktig strategisk partnerskap. VW-Gruppen har kjøpt nesten 20 prosent av den japanske produsenten.

Publisert Sist oppdatert

I følge Bloomberg News kjøper Volkswagen en aksjepost på 19,9 prosent i Suzuki Motor. Kjøpesummen er 223 milliarder yen, tilsvarende 14,5 milliarder norske kroner.

Da Volkswagen var i ferd med å sluke Porsche, sa toppsjefen Ferdinand Piëch at han alltid hadde ment at det var hyggeligere å snakke om et dusin enn om ti.

Porsche ble gruppens tiende merke, og spekulasjonene begynte med en gang om hvilke andre merker han hadde i tankene.

Da det skjedde store endringer i ledelsen hos MAN, ble det åpenbart at denne lastebilgiganten nok var blinket ut til å bli gruppens 11. merke, og de siste ukene har spekulasjonene gått høyt om at det var Suzuki som var utpekt som det 12.

Nå er det litt for tidlig å proklamere at dusinet er fullt, 20 prosent er ikke eierskap, og det presiseres i avtalen at begge selskapene skal opptre selvstendig.

Kjøpet skal betales med halvparten kontanter og halvparten VW-aksjer. Avtalen skal være klar i løpet av januar 2010.

Volkswagen-Gruppen har satt seg et helt klart mål: de skal bli større enn Toyota innen 2018.

Det er åpenbart at det ikke bare skal skje organisk, men også ved hjelp av oppkjøp. Da vil Suzuki kunne hjelpe til.

I fjor produserte de langt over en million biler, samtidig som Volkswagen-gruppen leverte 6,2 millioner. Summen er ikke langt unna Toyotas 7,8 millioner.

Men foreløpig er det for tidlig å legge Suzuki-tallene til Volkswagens, 20 prosent holder ikke i dette racet.

Powered by Labrador CMS