Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen
Opel Astra
Foto: Terje Ringen

Stilig og praktisk kjøreglede

Vi har kjørt Opels nye Astra med 1,6-liters bensinmotor. Den vil få mange tilhengere, både tradisjonelle Opel-venner og nyfrelste.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?

Dette er Opels viktigste nykommer de siste årene ved siden av Insignia, og den møter en rekke tøffe utfordrere i den såkalte ”Golf-klassen” eller C-segmentet. I Norge er dette den største klassen, mens det i Europa totalt selges flere biler i B-segmentet (Polo-klassen).

LES OGSÅ: Opels viktigste bil

Den utgående Astra-familien har bestått av 3- og 5-dørs kombikupé, stasjonsvogn og cabriolet-coupé. Når den tiende generasjonen nå lanseres, er det volumselgeren med fem dører som er først ute. Flere varianter forventes i løpet av 2010.

Hvordan er den?

Nye Astra har et utseende som er lett å like. Det innebærer blant annet klare likhetstrekk med storebror Insignia. Sammenlignet med dagens Astra har nykommeren mykere linjer og en skrånende taklinje som virker coupé-aktig.

Når du åpner dørene får du inntrykk av premium kvalitet. Og dette forsterkes når du tar bilen ut på veien. I ”vår” bil fant vi lett en god sittestilling takket være rikelige justeringsmuligheter av sete og ratt.

Interiøret fremstår som moderne med kombinasjon av mørke og lyse flater. Dashbordet er ryddig og betjeningsorganene logisk plassert. Sammenlignet med konkurrentene har nye Astra fått et stort bagasjerom - hele 370 liter kan den oppvise med baksetet intakt.

Bensinmotoren på 1,6 liter med 115 hk er et prisgunstig alternativ for de som foretrekker bensin. Den er trekkvillig, stillegående og godt tilpasset bilen samtidig som forbruket er moderat.

5-trinns manuell girkasse er standard, og denne forsterker inntrykket av premium kvalitet. I høyere hastigheter på motorvei savnet vi imidlertid et sjette gir for å kjøre på lavere turtall og derigjennom redusere støynivå og forbruk.

Bør jeg kjøpe en?

Astra fremstår etter noen dagers prøvekjøring som den mest moderne bilen i klassen. Hvor godt den klarer seg mot konkurrentene, får du svar på ved å lese Bil nr 2/3-2010 hvor den møter de tradisjonelt tøffeste i klassen – VW Golf og Ford Focus – samt en nylig oppfrisket utfordrer i klassen - Mazda3.

Opel har med ny Astra og Insignia to av de beste bilene i hver sin klasse. Disse bør få Opel opp i et anstendig bilsalg også i Norge etter noen magre år.

Du bør absolutt vurdere en Astra dersom du skal handle ny bil i denne klassen. Den har egenskaper til å hamle opp med vesentlig dyrere modeller fra anerkjente premium-merker som for eksempel Audi og BMW.

Vurder gjerne en bil med dieselmotor – slike gir som regel en høyere andrehåndsverdi i dagens marked. Prøvekjør også utgaven med 1,4-liters turbomotor på 140 hk som koster 25.000 kroner mer. I tillegg til å være sprekere, kan den skilte med lavere forbruk.

Konkurrenter: Volkswagen Golf, Ford Focus, Toyota Auris, Mazda3 og mange flere.

Powered by Labrador CMS