Audi A1

Audi A1

Audi A1

Audi A1

Audi A1

Audi A1

Audi A1

Audi klar med A1

5 år etter at Audi la ned produksjonen av A2, er det klart for visning av A1 i Genève.

Publisert Sist oppdatert

Vi fikk en sniktitt allerede i Frankfurt for halvannet år siden, og når nå den ferdige bilen står klar viser det seg at man har beholdt mye av utseendet fra konseptbilen.

Avansert og sportslig er plussord som går igjen i presseinformasjonen som følger disse første bildene av bilen.

LES: Audi A1 - nedtellingen er i gang

Det lar man seg ikke overraske av, for skal Audi kunne konkurrere med en superkompakt småbil I dette segmentet må den både by på status, smartness og en porsjon med kjøreglede

Vanskelig målgruppe – i Norge

Ikke helt ulikt de fleste som produserer noe annet enn kassevogner og supersportsbiler ønsker Audi med A1 å henvende seg til unge, livsstilsorienterte kunder ved å gi dem stor grad av individuell design.

Når vi ser utstyrsvarianter og priser får vi se om dette siste bare betyr at det meste er ekstrautstyr…

Ifølge den internasjonale pressemeldingen blir basisprisen 16.000 euro – så da er det bare å finne frem avgiftskalkulatoren for å finne omtrentlig pris.

Utfordringen med Norge er at en liten premiumbil ikke blir så mye billigere enn en litt større. Dessuten opererer de fleste unge bilkjøpere i Norge i bruktbilmarkedet. Ikke desto mindre vil det helt sikkert finnes en rekke andre kjøpere som kommer til å falle for A1. For her er det mange små detaljer å henge seg opp i, alternativt forelske seg i.

Bred og tøff

En nøkkel for å få en slik liten bil til å se tøff ut, er å lage den lav og bred. Designteamet til Audi er inne i en god fase om dagen, og ved å gjøre A1 hele 174 cm bred og bare 142 cm høy har man oppfylt denne delen av et gyldent bilsnitt. Lengden er 395 cm mens akselavstanden er 247 cm.

Det betyr at overhenget både foran og bak er begrenset, og bidrar til å gi inntrykk av å sette bilen enda mer ned på veien.

Merkelikheten til resten av familien er tydelig, selv om man har latt bilen utvikle seg i en egen retning. Fronten domineres selvsagt av den store grillen som har vokst seg frem gjennom de siste årene. Den får selskap av lykter som ser ut som de konsentrerer seg for å følge med på veien. LED-kjørelys blir standard også på A1.
Når vi ser bilen fra siden er det helt klart at det er den sølvfargede magnesiumlisten som tegner taklinjen som dominerer. Dette er tilvalg, så du vil også se biler som er ensfarget.

Også bakfra ser vi bredden på A1, som ekstrautstyr får du LED-lamper bak, og ettersom disse sitter festet på selve bakluken betyr det at du på ”Opel Insignia-vis” får et ekstra sett med baklykter når du åpner luken.

A1 lanseres i 10 farger, hvorav syv av dem er metallic. En av dem en brunfarge ikke helt ulik den vi så da BMW lanserte sin X1.

Stiv

For å dyrke frem det sportslige i A1 har det vært viktig å bygge en bil som er tilstrekkelig stiv. Bilfabrikkene er blitt flinke til å finne kombinasjoner som både optimaliserer for vekt, samtidig som man har klart å beholde mye av stivheten.

En av hver først

Bilen lanseres i Norge med de to motoralternativene 1.6 TDI og 1.4 TFSI i første omgang. TDI-motoren yter 105 Hk, mens TFSI-motoren gir fra seg 122 Hk og et dreiemoment på 200 Nm.

For TDI-motoren er dreiemomentet 250 Nm. Drivstofforbruk, og dermed også utslipp, er holdt lavt. TDI-motoren lover et forbruk under 0,4 liter per mil mens bensinalternativene ligger så vidt over 0,5.

Bilen vises første gang i Geneve i begynnelsen av mars, og omtrent samtidig kan norske kunder bestille bilen. Det vil nok likevel ha blitt grønt på trærne før de første bilene finner veien ut til sine nye eiere.

Powered by Labrador CMS