Valmet med el-konsept

Finske Valmet, som bygger Think så det suser for tiden, og skal begynne å bygge Fisker, kommer med sitt eget elbil-konsept til Geneve.

Publisert Sist oppdatert

Eva får vi stifte nærmere bekjentskap med i Genève neste uke:

EVA heter det lille 2+2 elbilforslaget Valmet skal vise frem på utstillingen. Det er ikke noe i den foreløpige beskrivelsen som tyder på at selskapets to gode kunder, Think og/eller Fisker, har noe som helst å gjøre med henne.

Vi vet alt for lite om denne bilen ennå, men størrelsen, og beskrivelsen av en 2+2 modell høres ut som en konkurrent til Think.

Og med uttrykk som lettvekts karosseristruktur og et innovativt el- og lade-system, høres det nesten ut som Eva har tenkt å bli bedre enn Think – på hjemmebane.

Mye av det elektriske, og spesielt ladesystemet, later til å være utviklet sammen med Forum. Det er et finsk energiselskap som eier halve Stockholm hva strøm angår, og som allerede er en stor operatør her hjemme, i første omgang i Østfold.

Men vi vet allikevel ikke mer om denne avdelingen enn at Valmet forteller om 160 km rekkevidde, hvilket ikke akkurat er noe å stoppe pressa for.

En annen tett samarbeidspartner i dette prosjektet er Nokia, som skal ha utarbeidet en spesiell ”Human Machine Interface” for denne bilen, uten at jeg aner hva dette betyr konkret.

Men det låter litt mer avansert enn dagens Bluetoth og har åpenbart med betjening av bilen og logistikk å gjøre. Vi snakker jo om transportsystemer i fremtiden, og der komme nok slike elementer til å stikke hodet fram.

At Valmet samtidig skal presentere en ny demoversjon av Navteqs kartsystemer, kan tyde på at man beveger seg inn på et område der trafikksystemer er en viktig faktor.

Systemer som gjør alt fra å fortelle deg hvor du kan finne en renvasket, fullt oppladet bil som du kan hente på abonnementet ditt, til å regne ut den ”grønneste” ruten dit du skal.

Selv om Valmet ofte har kommet opp med mer eller mindre vellykkede konsepter på Genève-utstillingen, er det lenge siden jeg har vært borti deres designavdeling.

De hadde virkelig en slik for 7-8 år siden, da het sjefen der Riku Salminen, Jouni Koskinen var sjef for eksteriør design og Ari Wandén hadde hånd om det interiøret. Jeg synes kanskje dagens eksteriørskisse tyder på at designavdelingen hos Valmet ikke akkurat er det den var.

Men det kan hende jeg blir gledelig overrasket når jeg får se bilen i levende live.

Underlig allikevel med en Think-konkurrent fra en Think-produsent.

Powered by Labrador CMS