Lotus i Genève 2010
Baneracer (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Lotus i Genève 2010
Evora Carbon Concept (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Lotus i Genève 2010
Evora 414E Hybrid (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Lotus i Genève 2010
Evora 414E Hybrid (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Lotus i Genève 2010
Evora 414E Hybrid (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Lotus i Genève 2010
Evora 414E Hybrid (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Lotus i Genève 2010
Evora 414E Hybrid (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Lotus i Genève 2010
Evora 414E Hybrid (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Lotus i Genève 2010
Evora 414E Hybrid (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Lotus i Genève 2010
Evora 414E Hybrid (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Lotus i Genève 2010
Evora Carbon Concept
Lotus i Genève 2010
Evora Carbon Concept
Lotus i Genève 2010
Evora Carbon Concept

Lotus viser hybriden

Jeg lurer på om det var dette Toyota mente da de debuterte hybrid-konseptet. Nå viser Lotus sin Hybrid, den heter 414E Hybrid. 414 står for det samlede hestekraft-tallet ekvipasjen byr på!

Publisert Sist oppdatert

Fra Frankfurt i fjor kunne vi vise den nye 3-sylindrede forbrenningsmotoren som Lotus hadde konstruert.

LES MER I: Ferrari og hybrid hos Lotus

Den ble vist i forbindelse med en generator/el-motor enhet og var ment som en range extender. Altså laderen for en elbil, når det ikke fantes mer el, og du ikke hadde noen vegg å plugge inn i.

Hørtes ut som fornuft i samme retning som for eksempel Opels Ampera.

I dette tilfelle er det åpenbart at sunn fornuft heller kan oversettes med ganske mye moro.

Hybridbilen var en noe modifisert Evora, i en særdeles karakteristisk kobber-farge. Og hvorfor det betalende publikum ikke fikk ta del i dette, er en gåte. Men da dørene åpnet etter de to pressedagene, var det hele borte. Fjernet. Vekk.

Og egentlig et av utstillingens høydepunkt.

Bilen var grei. To el-motorer, hver på 207 hk, drev hvert sitt bakhjul. Motorene var forbundet gjennom en forholdsvis felles transmisjon, felles på den måte at den bød på en dreiemoment-vektoring, eller kall det gjerne en stabilitetskontroll.

Motorene ble forsynt vi Li-ion batterier som vil holde til rundt 50 km rekkevidde. ”Mer enn nok for den daglige kjøringen” sier Lotus, som plutselig snakker om Evora som om den skulle vært en vanlig til-kontoret-bil.

LES OGSÅ: Lotus Eagle ble Evora

Når det blir behov for flere kilometer – og de få av oss som har kjørt Evora vet at det blir det fort, og ikke nødvendigvis for å kjøre noen konkrete oppdrag, dette er en bil man bare kjører av gårde i, av ren nytelse – slår den tresylindrede 1,2-liters motoren inn.

Den gir snaue 50 hester ved meget økonomiske 3.500 omdreininger, og lader batteripakken når det er behov for det.

Denne enheten er så kompakt at ikke bare finner den enkelt plass i denne sportsbilen, men vi finner den også i den serien av små Protoner som Italdesign har designet for sin Malaysiske oppdragsgiver (og Lotus-eier).

Og som vi har fortalt tidligere, skal den også bli en del av Jaguars fremtidige Green Limo.

LES MER I: Grønn Limo

Lotus sier at det skal ikke ta mye over 4 sekunder før denne er oppe i 100 km/t og med forbrenningsmotoren burde den kunne få en rekkevidde på nesten 500 km.

Lotus har også bygget inn noen helt spesielle finesser i denne bilen. For eksempel virker gir-manualene bak rattet, men ikke for å skifte gir, for det gjør du ikke på en elbil.

Ved å bevege disse girskifteplatene, kan du for eksempel legge inn en modus som gir deg inntrykk av at bilen skifter ned gjennom alle girene når du bremser skikkelig. Da er det ikke bare bevegelsen i bilen du merker, men også låten. Fra de lydløse elektromotorene.

Men om bord her finner du også en HALOsonic lydgenerator. Velg deg V6 eller V 12 eller skap di egen signatur-låt ved hjelp av synthen, og lyden når både de rundt deg, og deg inne i bilen, med frapperende kvalitet.

Ved hjelp av ”gir”-manualene kan du også velge karakteristikker for bilen, med hensyn til demping, eller gass/styre-respons, så dersom det er det du ønsker, har du mer enn nok å gjøre bak rattet i denne fremtidsbilen også.

Designavdelingen hos Lotus har også hatt litt input her, i tillegg til å velge den spesielle eksteriørfargen.

Bilen er utstyrt med et helt nytt glasstak som glir sømløst inn i den originale designen, men som samtidig er med på å stille alle de hybride spesialitetene til vår visuelle disposisjon.

Med andre ord, du kan se det hele bak der – og selv om det ikke er like spennende som en Ferrari-motor, er det ganske morsomt å se den kompakte konstruksjonen.

Men problemet, som sagt, er at det får altså ikke publikum se, og Lord knows hvor mange som la merke til dette lille fremtidsglimtet under de to pressedagene.

Powered by Labrador CMS