img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
39 bilder i galleri
Utvider kabrioletsesongen
FØRSTEINNTRYKKET: Mercedes rydder opp i bokstavkombinasjonene og har komplettert sin E-Klasse med en kabriolet som egner seg for mer enn strålende soldager. Vi har kjørt den.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Den nye Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet er basert på coupéen som ble lansert i fjor. Dermed er denne familien komplett med stasjonsvogn, sedan i tillegg til coupé og cabriolet.

LES: Tester og prøvekjøringer av ny E-Klasse

Den forrige fireseters Mercedesen uten tak, var CLK. Den var i stor grad basert på C-klassens sedan.

Til tross for at både coupé- og cabriolet-versjonen av den nye E-Klassen også har hentet noen deler fra dagens C-klasse, er det helt tydelig at Mercedes har foretatt en reposisjonering av disse todørsbilene inn i E-Klassen i et forsøk på å hente tilbake noe av den glamouren som hang ved disse bilene på 80- og 90-tallet.

Resultatet har blitt at vi har fått fire søsken i denne familien som nå henger mye tettere sammen enn på lenge.

Stofftak

Mercedes har vært smarte nok til å la E-Klassen beholde kalesjen, og ikke gå veien mot ståltak. Det har gjort at bilen kan få mer normale proporsjoner, og bedre plass i bagasjerommet.

Den godt isolerte canvas-toppen løftes eller senkes på 20 sekunder i hastigheter opp mot 40 kilometer i timen.

Med taket på, er det bortimot like komfortabelt og stille inne i denne som i coupéen med fast tak, og den isolerer godt både mot vind, vei og motorstøy.

Aerodynamikk i praksis

Målet for den nye kabrioleten i E-Klasse har vært krystallklart. Nemlig å gjøre det mer komfortabelt for både fører og alle tre passasjerene å kjøre med taket av gjennom en lang sesong.

Det skjer gjennom flere fikse aerodynamiske hjelpemidler. Aircap kaller Mercedes systemet som nå skal gjøre cabrioletfølelsen til noe man kan nyte mer enn bare om sommeren.

Når man bor i et land som faktisk besitter de fire årstider, og en hel del av alle sammen, kan det være vanskelig å forsvare kjøpet av en cabriolet – ikke minst overfor deg som skal bruke den.

Resultatet er kanskje ikke direkte estetisk vakkert når du står på utsiden, men for den som befinner seg inne i bilen, er det svært effektivt.

Prinsippet er ganske enkelt – man plasserer en spoiler oppe på frontruteramma som sørger for at luften i stedet for å spinne ned i kupeen, passerer over som om det faktisk var et tak der. Dager, måneder og år i vindtunnelen har gitt resultater.

Det hele krever et trykk på en knapp som sitter pent plassert under dekslet der manøvreringen av taket ellers også er plassert, og sørger for at en moderne tolkning av en gangstercap, løfter seg opp.

Dessuten har man varmluftskjerfet, som vi kjenner fra andre kabrioletmodeller. Det sender varm luft ut under hodestøtten, og gjør det komfortabelt å kjøre åpent, selv om temperaturen ligger under 10 varmegrader.

I tillegg har man plassert en vindskjerm helt bak mellom nakkestøttene i baksetet, som gjør at luften i kupeen blir svært rolig. Det gjør også at klimaanlegget fungerer langt bedre enn tidligere og gir mer stabil temperatur i bilen.

Cruiser

Det er ikke andre biler i denne klassen som har samme fokus på komfort som E-klasse.

Etter to dager med det vi kan kalle for en tidlig norsk sommer, sitter vi igjen med en klar opplevelse av at Mercedes har fortsatt med det arbeidet som vi har observert de siste årene, nemlig med å ta kontroll over komforttronen igjen.

Her hjemme er det først og fremst A5 som er hovedkonkurrent, og den henvender seg nok til et litt annet publikum enn hva E-klasse vil gjøre.

Kjøreopplevelsen ligger et sted mellom E- og C-Klasse – naturlig nok ettersom dette jo er en lett blanding av de to. Den føles stor ut når du strekker ut, men samtidig ganske smidig når veiene blir mer svingete.

Det er klart lagt vekt på det komfortable foran det sportslige.

Bredt utvalg av motorer

Mercedes byr også i cabrioleten på et bredt utvalg av motoralternativer. På dieselsiden starter man med E 220 med 170 hester. Neste trinn er E 250 med 204 hk før man avslutter med E 350 som har 231 hester.

Om man velger bensin, og det synes i hvert fall jeg at man fortsatt bør gjøre i en cabriolet, er det E 200 CGI som er den minste motoren.

Etter å ha benyttet kompressormating til sine bensinmotorer i over 100 år, har nemlig Mercedes nå meldt overgang til mer effektive turbomotorer med direkteinnsprøytning.

BilNorge.no kjørte den lille bensinmotoren, som til tross for navnet altså er en 1,8-liter, under lanseringen, og synes den passer svært godt i en bil som denne.

Motoren fremstår slik moderne bensinturboer gjør om dagen, fleksibel og sterk. Rett og slett en motor som kler denne bilen svært godt.

Den nye cabrioletversjonen av E-Klasse er nemlig først og fremst en utrolig komfortabel bil, og denne motoren gir deg mer enn nok krefter til det meste du kan tenke deg å gjøre i Norge.

 

FAKTA Fakta Mercedes-Benz E 200 CGI Cabriolet

Motor:

4-syl. bensin, 1796 ccm

Effekt:

135 kW (184 hk) v/ 5250 o/min. 
270 Nm v/1800 o/min.

Mål:

470/179/140 cm (L/B/H)

Akselavstand:

276 cm

Egenvekt m/fører:

1685 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,6 sek.

Toppfart:

231 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,79 l/mil

CO2-utslipp:

185 g/km

Pris fra:

kr 574 000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: