Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Mercedes-Benz SLS AMG GT3

SLS AMG på banen

Idet de første Mercedes SLS AMG ruller av samlebåndet, presenteres en kunderacer for raske baner, verden rundt.

Publisert Sist oppdatert

Racing-utgaven av den nye Gullwing-modellen har et utpreget utseende og helt spesielle egenskaper. Den er tilpasset regelverket til FIA GT3, og kan dermed delta i en rekke racingserier forskjellige steder på kloden.

Det er et nytt forretningsområde AMG nå kaster seg inn på når de lanserer en racingversjon av SLS-modellen for salg til spesialiserte kunder. Motorsportserfaring har de imidlertid rikelig av, etter å ha fusket i faget siden 1967.

LES OGSÅ: Ny kunderacer fra BMW

Salget av den rendyrkede racerbilen starter til høsten, og bilene skal være homologert og klare for 2011-sesongen.

Bilen er utviklet i tett samarbeid mellom AMG og HWA – selskapet som bygger og drifter DTM-bilene for Mercedes-Benz.

SLS AMG GT3 er bred, lav og ser ut som en ekte racerbil. Hovedfokus ved forvandlingen fra gatebil til racerbil var aerodynamiske egenskaper. Derfor har den fått ny front med et stort luftinntak på panseret, bredere skjermer og en solid hekkspoiler.

Det er FIA som avgjør hvor mange hester AMG får lov til å hente ut av den 6,3-liters front/midtskipsmonterte V8-motoren. Det samme gjelder minimumsvekt. Dette for å sørge for at bilene som deltar i GT3-race får likest mulig vinnersjanser.

Girkassen er sekvensiell med seks trinn og konstruert for å tåle tøffe påkjenninger i racing.

Interiøret er spartansk med fokus på sikkerhet og det minimum av instrumenter som trengs under de spesielle forhold som råder på en racerbane.

Powered by Labrador CMS