Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra
Toyota Avensis
Foto: Trygve Bæra

På god vei

Med sprik i hjuldiameteren fra 16 til 18 tommer mellom de fem testbilene, skulle man tro at fasitsvaret var klart på forhånd.

Publisert Sist oppdatert

Vi forventet naturlig nok at bilene på 16-tommers hjul var mest komfortable, mens mer ekstrem 18-tommer med 45-profil dekk ville gi sportslige tendenser på bekostning av komforten.

Disse fem bilene beviser at svaret ikke alltid er opplagt. Den stiveste og mest stumpe av våre testbiler er Passat, samtidig som Michelin-dekkene også bidrar til et mer ubehagelig støybilde enn hos de fire konkurrentene.

Våre målinger på normal asfalt viser ikke høyere verdier på Passaten, men på grov asfalt er romlestøyen irriterende.

Det er Insignia som er skodd med testens mest sportslige fottøy, men testlaget er imponert over den fine balansen mellom god komfort og sportslige kjøreegenskaper.

Den rekker riktignok ikke helt opp til Mondeos nivå når det gjelder kjøreegenskaper – det er blant annet styringen som ikke viser like god presisjon og tilbakemelding fra underlaget.

Styringen er også en medvirkende årsak til at heller ikke Avensis får toppscore på kjøreegenskaper, den er en tanke for dvask og upresis.

Apropos hjul, selv om Insignia er testens tyngste bil viser den imponerende kort bremselengde – bare en halv meter mer enn testvinneren på dette punktet, Avensis.

LES VIDERE

- Innledning

- I cockpiten

- På stallen

- I bakrommet

- På god vei

- Det koster

- KONKLUSJON

- Testvurdering og poeng Ford Mondeo

- Testvurdering og poeng Mazda6

- Testvurdering og poeng Opel Insignia

- Testvurdering og poeng Toyota Avensis

- Testvurdering og poeng Volkswagen Passat

Powered by Labrador CMS