-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fransk Tesla – og vel så det
I fjor begynte de å kjøre Trophée Andros med elektriske racere. Ut av det ble Exagon født.
Trophée Andros er en av de heftigere isbane-seriene i verden. Kjørt på franske vintersportssteder, og derfor var det kanskje et poeng å gjøre dem eksosfrie. Så fra i fjor begynte løpene å gå med elektriske biler. 122 hesters batteribiler som gikk som hakka isbiter.
Det var et firma som het Exagon som bygde disse spesialbilene (det var for øvrig en sønn av Alain Prost som vant det første elektriske Andros-løpet i år), og nå har de kommet med, skal vi kalle det, produksjonsutgaven.
Bortsett fra Siemens-motorene, og selve driftsystemet, har ikke denne bilen noe som helst med racerbilene å gjøre. Her snakker vi en 2-dørs 4-seters GT modell, faktisk heter den det også: Furtive e-GT er modellnavnet.
Akselavstand på 278 cm, og den måler 447 x 191 x 133 cm. Vekten på 1600 kg forteller at her er det noen batterier om bord. 50 KWh faktisk, med 700 volt som påstås å kunne klare 7000 ladesykluser.
Rekkevidden er interessant oppgitt: 402 km ved 50 km/t, 288 km ved 90 km/t og ved 130 blir det 197 km.
Men heldigvis har konstruktørene gjort en Ampera her, utstyrt den med en forbrenningsmotor med konstant turtall som øker rekkevidden.
Ingen data er oppgitt for den, men de to el-motorene yter hver 125 kW, med andre ord: totalt 340 hk. Det gir da en toppfart som er elektronisk begrenset til 250 km/t. Nesten 290 kan den gjøre uten elektronikken. Og den serverer 100 km/t etter bare 3,6 sekunder.
Bilen har allerede vært en tur i Singapore og filmet en promosjonsfilm ved den franske paviljongen på Verdensutstillingen der. Det er lovet at pressen skal få sine første turer i løpet av våren, og neste år skal bilen være i produksjon.
Imens fortsetter el-moroa i Andros regi på isen.