-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
FIA for trafikksikkerhet
FIA, den globale organisasjonen som organiserer en del av verdens nasjonale bilistorganisasjoner, hadde en stand i Paris. Viet trafikksikkerhet. Michael Schumacher er bevegelsens ambassadør!
Det er mulig det bare var jeg som tenkte slik, men superhero Michael Schumacher som sikkerhetsapostel for alt som finnes av seriøse bilistorganisasjoner i verden, og en rollefigur både for dem som leker seg på bane, og for de som tar trafikk på alvor!
Ikke veldig vellykket, spør du meg. Skru tilbake til Hungaroring i år. Med komplett overlegg presser han Rubens Barichello mot den massive veggen som skiller pitlane fra banen.
Langstrekke, max fart. Barichello har baller, han slapp ikke opp – avstanden til veggen var max 5 cm, og vi snakker nok 300 km/t.
Det blir sikkert bra TV, men folk som har vært med en stund sa at verre hadde de aldri sett det, ikke en gang under Senna mot Prost i Portugal, 1988. Det hjelper ikke å være geni dersom du så klart viser morderiske tendenser.
Men i dette miljøet slipper geniene unna. I hvert fall slapp Senna ustraffet fra den vanvittige finten – godt over 300 km/t var det den gangen, og bilene var ikke akkurat de sikkerhetscellene de er i dag.
Dette var starten på det de gamle heltene kaller Dirty Driving og rister på hodet over, men som selvfølgelig adopteres av flere og flere av de ”tøffe” ungene helt ned på gokart-nivå, som skal imitere heltene sine.
Schumacher har rendyrket dette, og det helt utrolige er at det virker som gardinet fremdeles detter ned, selv når han egentlig ikke har noe å kjøre for.
Historien hans er riktig stygg: den skadde Benettonen inn i Hill i Australia 1994, og derved var det verdensmesterskapet avgjort. Et stygt angrep på Villeneuve i Spania 1997, den gang han kappa Häkkinens bil på Spa i 2000.
Nå var det altså en 10. plass han forsøkte å kjempe for, mot sin lojale gamle stallkamerat Rubens B.
Barichello hadde allerede fortalt teamet over radio at Schumi var i ferd med å praktisere gamle kunster, og det inkluderer et komplett tunnel-syn. Hadde det kommet en bil fra depotet da disse to pusset muren nedover langsiden, hadde vi hatt dette tiårets største smell.
Etter løpet var Barichello helt klar i sin karakteristikk. Men Schumacher kunne bare fortelle at ”dette er Formel 1, og alle vet at jeg ikke gir ved dørene… ”dette er jo racing…” sa resten av Schumacher-campen.
”Jeg så Norbert Haug og hørte hva han hadde å si til Schumachers forsvar etterpå”, sa legenden Jackie Stewart, ”… han så ikke spesielt komfortabel ut da han kjørte den forestillingen”.
Jo da, Scumacher fikk sin straff etter Hungaroring. 10 plasser ned ved starten i neste løp.
Med hans prestasjoner i år, kan det neppe kalles noen straff. Hadde han vært holdt unna tre løp, hadde det heller ikke vært noen straff for ham, med hensyn til posisjonen i verdensmesterskapet.
Men da hadde i hvert fall de yngre, som ser opp til en syv gangers verdensmester, registrert at slik gjør man ikke uten at det får konsekvenser.
Tenkte jeg der jeg så på FIA-presentasjonen i Paris og slo fast at Nei Takk, FIAs form for trafikksikkerhet vil jeg helst ikke utsettes for.