Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE
Seat IBE

E-utvikling fra Seat

IBE het den i Genève, da likte vi den. Nå er Seats elektriske vist i bearbeidet form i Paris. Vi liker den enda bedre.

Publisert Sist oppdatert

Problemet er bare at den heter ikke IBE lenger, men IBE der E’en er løftet opp omtrent som 2-tallet i kvadratmeter, bortsett fra at jeg har aldri forstått hvor man finner den på tastaturet. Den gangen vi kjørte kulehodeskrivemaskin var det mye enklere, det var bare å skru papiret ned et hakk før du slo på et totall.

Glem det. Seat dukket opp i Paris med en revidert utgave av sin el-bil. I forhold til den vi møtte i Genève for et halvt år siden, er dette en mye skarpere utgave.

Barberblad-folder hele veien, fra den klare fronten via de skarpe profilene i dørene og over bakhjulene, til de triangelformede baklysene og den lave trekanten under nummerskiltet som ser ut som verdens tøffeste eksosrør.

Kompakt
Dette er en gjennomført sports-coupé. Scirocco, tenkte jeg lenge, inntil jeg begynte å se nærmere på den. Tull, Sciroccoen er 425 lang, denne måler 383. Kompakt, med andre ord. Sciroccoen rager 140 cm til værs, her snakker vi om 123.

Og særlig det målet er spennende, for det var ingen problemer med takhøyden inne i bilen, på tross av at det ligger en stor familie batterier under gulvet. Spør ikke meg hvordan de har fått det til.

Batteriene er der fordi, i motsetning til Genève-utgaven, er denne en konseptbil som kjører. Den er utstyrt med fullt operativ drivlinje med en hi-tech Siemens motor i sentrum. Derfor kan de snakke om 0-100 på 9,7 og 160 i toppfart.

Seat-folket kan også fortelle at slik den står nå, veier den 1100 kg, men at noen av karosseridelene og deler av chassiset nok må byttes ut med mindre eksotiske materialer, slik at en slik bil vil ende på 1200 kg.

Minimalisme
Interiøret er forresten også tatt på alvor. Minimalistisk er nok et ord vi må bruke igjen, velgerne for hvilken retning man skal kjøre sitter som knotter på et dashbord som bare er halvparten så stort som vanlig. Men der I-fonen har fått en fremtredende plass.

Det er en egen app for denne bilen, slik at når du dokker fonen i dashbordet, tar den seg av underholdning og navigasjon og en god del bil-detaljer. To knotter på rattet gir deg kontroll over fonen.

Men uansett snakker vi langt inn i fremtiden. Seat, må vel som de andre i familien, vente på at VW trykker på e-mobilknappen. Først etter at vi har fått sjefens elektriske, kan de andre i slekta hive seg på. Unntaket er selvfølgelig Audi som kjører sin helt egne el-agenda.

I Seats tilfelle skal de først på nett med en Leon Twin Drive Ecomotive – en plugg-inn hybrid som skal bli modellår 2014 deltaker.

Powered by Labrador CMS