-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Alfa Romeo MiTo
Alfa Romeo MiTO, Audi A1 og Citroën DS3 er småbiler, og dermed er det meste sagt om plassforholdene. Alle tre spiller på sin sjarm ved å by på særtrekk i designen, samtidig som de kjører bedre enn mange større biler.
- Innledning
Alfa Romeo MiTo, Mi for Milano og To for Torino, er basert på en velkjent plattform, nemlig Fiat Punto.
Designen er tøff, med sin særpregede front og helt runde baklykter.
Førermiljøet er delikat, men når det gjelder instrumenteringen vil vi hevde at design har gått foran funksjon. Det tar tid å venne seg til at speedometeret sitter lengst til venstre av fire instrumentklokker.
Sitteputene er i korteste laget, vi snakker jo om småbiler, men sittekomforten er likevel akseptabel. Vi plasserer venstrefoten på en behagelig fothviler, mens høyrebenet finner grei sidestøtte mot midtkonsollen.
Interiøret gir generelt et godt visuelt kvalitetsinntrykk når det gjelder materialvalg og finish. Aluminiumdekoren på rattet er derimot en detalj som vi ikke liker. Det fører til at vi unngår å holde korrekt grep på rattet på kalde dager, for det er ikke behagelig å holde i kaldt metall.
Styringen er overraskende lett, med andre ord gir den ikke den beste tilbakemeldingen fra underlaget. Vi vil ikke gå så langt som å si at den er upresis og vinglete, men etter vår smak er servovirkningen for kraftig.
Styringen strammes bare i liten grad opp ved å aktivere dynamic-funksjonen med DNA-hendelen på midtkonsollen.
Et særtrekk ved bilen er nemlig det såkalte DNA-systemet, hvor du har tre valgmuligheter: Dynamic, Normal og All-Weather. I den dynamiske posisjonen påvirkes kjøreoppsettet, styringskarakteristikken og gasspedalresponsen slik at bilen skal fremstå som mer sportslig.
Midt på treet
Resultatet blir «midt på treet», for MiTo er på den ene siden den mest sportslige av de tre testbilene – i den forstand at den er minst komfortabel.
Den har ikke samme balanse mellom komfort og dynamiske egenskaper som de to andre, og den kommer ikke heldig ut av møtet med dårlig veistandard. Her skjemmer 17-tommers hjul komforten mer enn det gavner kjøreegenskapene.
Hvis du vil hente ut det beste av bilens kjøreegenskaper, er det nødvendig med mer motorkraft. I stedet for de 95 dieselhestene vi kjører her, er det et alternativ å velge 1,4-liters bensinmotor med 135 hester. Den koster 30.000 kroner mer enn vår testbil.
LES VIDERE:
- Audi A1
- Citroën DS3
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Alfa Romeo MiTo
- Testvurdering og poeng Audi A1
- Testvurdering og poeng Citroën DS3