Merkevare de-luxe

Merkevare de-luxe

Merkevare de-luxe

Merkevare de-luxe

Merkevare de-luxe

Merkevare de-luxe

Merkevare de-luxe

Merkevare de-luxe

Merkevare de-luxe

Merkevare de-luxe

Merkevare de-luxe

Merkevare de-luxe

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Merkevare de-luxe

Mondeo og Passat er navn som står meget sterkt i folks bevissthet, enten det gjelder familiebil eller firmabil. Hvorfor kjøre disse to i test nå? Begge er her i oppfrisket utgave med DSG-girkasse.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for at både Ford og Volkswagen brukte uttrykket ”Brand New” om sine respektive produkter da Mondeo og Passat ble lansert i fersk utgave på høstparten, kan vi ikke underslå at deler av vår omtale nødvendigvis må bli en reprise på tidligere tester av disse to bestselgerne.

Det er nemlig ikke noen revolusjon som har skjedd under utviklingen av de to nykommerne – ”Brand New”, du liksom.

Passat har fått en ny front – en forminsket kopi av luksusbilen Phaeton, ifølge designerne – og nye baklykter. Dermed er det lettere å se at Passat har fornyet seg enn Mondeo, men i den store sammenheng er endringene nærmest usynlige.

Mondeo har nemlig fått de vesentligste endringene under skallet. Riktignok er fronten ny også her, men det dreier seg om at den øvre delen av grillen er blitt mindre, og den nedre trapesformede delen er blitt større.

LED-kjørelys er en av nyhetene, her sitter de plassert i overkant av tåkelysene, men et godt stykke under hovedlyktene. Ligger du bak den nyeste Mondeoen vil du se, hvis du er bevisst på detaljer, at LED har gjort sitt inntog også i baklyktene.

I cockpiten

Førermiljøene i de to bilene er ikke vesensforskjellige, men det er gjort mer bruk av digital visning i Mondeo. I Titanium-utgave ga forgjengerens instrumentpanel et inntrykk av fargerikt tivoli, men dette er tonet ned her i nykommeren.

Samtidig er det mindre aluminiumdekor på midtkonsollen, og den billige plasten ser ikke lenger så billig ut – eller sagt på en annen måte: Ford har gjort en jobb med å løfte kvalitetsinntrykket.

Passat har det mest intuitive førerinformasjonssystemet, det er rett og slett lettere å finne frem i. I Mondeos system er det lett å gå seg vill i mapper og undermapper når man skal hente frem informasjon eller forandre på innstillinger. Samtidig er det gjennomgående brukt litt for små tall til at den digitale visningen blir fullgod.

Et vesentlig punkt i bedømmelsen av førermiljøet, er om sittekomforten er tilfredsstillende. Her er det lite å utsette på denne detaljen i begge bilene. Begge har førerseter med rikelige reguleringsmuligheter, og begge har god sidestøtte i ryggen og lange sitteputer som gir god lårstøtte.

I bakrommet

Som vi har pekt på flere ganger tidligere, er bagasjevolumet en viktig grunn til at kundene velger stasjonsvogn. Muligheten for å kunne laste inn barnevogn og andre større gjenstander raskt og enkelt er et av argumentene for å velge stasjonsvogn fremfor sedan.

Bagasjerommet er tilsynelatende noe større i Passat, men her er volumet oppgitt inkludert rommet under gulvet, så i praksis er det liten forskjell på bilene her. Hvis bredden mellom hjulhusene er viktig, viser målebåndet at Mondeo er hele 15 cm bredere.

På den annen side kan Passat svelge gjenstander som er 15 cm lengre når bakseteryggene legges ned på en slik måte at bagasjegulvet blir flatt.

Mondeo har et solid overtak når det gjelder nyttelast, hele 135 kg mer enn i Passat, og samtidig kan den trekke 200 kg tyngre tilhenger enn Passat. Sistnevnte har redusert trekkevne på grunn av de ulike grepene som er gjort på BlueMotion-utgaven.


LES VIDERE:

- Del 2
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Mondeo

- Testvurdering og poeng Volkswagen Passat

Først publisert i Bil nr 2/3-2011.

Powered by Labrador CMS